Multifunkcinis kompleksas „Bokštas“
(Išlikęs
)
<p style="text-align: justify;">Vilniaus senamiesčio teritoriją nuo naujesnės miesto dalies – Gedimino pr. rajono <span style="line-height: 115%; font-family: 'Calibri','sans-serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-ansi-language: LT; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">–</span> skiria aiški riba/orientyras, anot Kevino Lyncho<a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/BOOKstas.doc#_ftn1">[1]</a>, arba, Cliffo Moghtino žodžiais tariant, nukreipiamoji aikštė (angl. <em>linked plazza</em>)<a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/BOOKstas.doc#_ftn2">[2]</a> <span style="line-height: 115%; font-family: 'Calibri','sans-serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-ansi-language: LT; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">–</span> Katedros aikštė, o Kauno senamiesčio ir naujamiesčio vizualinis santykis komplikuotas – aiškesnė riba juntama tik pereinant iš Vilniaus g. į Laisvės alėją. Vis dėlto, pagal VšĮ <span style="line-height: 115%; font-family: 'Calibri','sans-serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-ansi-language: LT; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">„</span>Kauno planas<span style="line-height: 115%; font-family: 'Calibri','sans-serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-ansi-language: LT; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">“</span> jurisdikcinė pietinė naujamiesčio ir senamiesčio riba eina I. Kanto gatve<a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/BOOKstas.doc#_ftn3">[3]</a>, tad galime neabejodami teigti, jog šie du rajonai tarsi susilieja į vieną. Tačiau 2008 metais būtent I. Kanto ir Kęstučio gatvių kampe išdygęs naujos architektūros objektas – Gintauto Natkevičiaus suprojektuotas multifunkcinis pastatas „Bokštas“ <span style="line-height: 115%; font-family: 'Calibri','sans-serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-ansi-language: LT; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">–</span> dėl savo raiškumo, netradicinės architektūros tapo savotišku riboženkliu, skiriančiu senamiestį ir naujamiestį.</p>
<p style="text-align: justify;">Kaip ir R. Palio suprojektuotą biurų pastatą ties įvažiavimu į Kauno senamiestį, Algimantas Bružas „Bokštą“ laiko drastiškos architektūros istorinėje aplinkoje pavyzdžiu, negana to, su pretenzija išsiskirt<a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/BOOKstas.doc#_ftn4">[4]</a>. Tačiau, antra vertus, jeigu remsimės Nan Ellin, būtent tokie šokiruojantys objektai dažnais atvejais atskleidžia istorinių vietų pobūdį, jų prasmines vertes<a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/BOOKstas.doc#_ftn5">[5]</a>. Tiesa, kaip pavyzdžius pastaroji autorė mini daugiausia kultūrinės funkcijos objektus, tad „Bokšto“ atvejį labiau derėtų laikyti tradiciniu rinkos ekonomikos dėsnių architektūroje įprasminimu, kuomet, anot Marijos Kaikos, ekonominio pakilimo metais drastiškai keičiasi ir miesto kraštovaizdis, ir fiziniai bei emociniai orientyrai, silpsta kultūros paveldo apsauga (pavyzdys <span style="line-height: 115%; font-family: 'Calibri','sans-serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-ansi-language: LT; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">–</span> Londono Sičio verslo rajonas)<a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/BOOKstas.doc#_ftn6">[6]</a>.</p>
<p style="text-align: justify;">Vis dėlto, nors „Bokštas“ ir vertintinas prieštaringai, reikia paminėti, jog pastato kompozicija yra išties įdomi ir praturtina Kauno senamiesčio ir naujamiesčio architektūrinį koloritą. Metalo tinklas, juosiantis fasadą, kuria savotišką <span style="line-height: 115%; font-family: 'Calibri','sans-serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-ansi-language: LT; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">„</span>hiperpaviršiaus<span style="line-height: 115%; font-family: 'Calibri','sans-serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-ansi-language: LT; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">“</span> įspūdį, kuris lemia pastato formos kismą laike, tad  multifunkcinis pastatas „Bokštas“ įgyja vadinamosios 4D architektūroje bruožų<a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/BOOKstas.doc#_ftn7">[7]</a>, o tai yra ganėtinai reta Lietuvos architektūroje.</p>
<p style="text-align: justify;">Nors „Bokštas“ dėl savo tūrinės erdvinės kompozicijos, aukštingumo vargiai atitinka Vienos memorandumo postulatus, kaip antai „gerbti paveldėtą miesto kraštovaizdį“<a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/BOOKstas.doc#_ftn8">[8]</a>, visgi šis objektas gali būti laikomas Kauno tapsmo postindustriniu miestu vienu iš indikatorių. Būtent žmonių grąžinimas į miesto centrą ir postindustrinių darbo vietų kūrimas, anot Richardo Rogerso, yra kertinis miesto ekonominės ir socialinės gerovės faktorius<a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/BOOKstas.doc#_ftn9">[9]</a>. Šiuo atveju tiek pastato polifunkcionalumas (biuras, gyvenamoji, maitinimo įstaiga), tiek ir aptarta pažangi architektūra kuria šiuolaikiško Kauno įvaizdį.</p>
<p style="text-align: justify;">Apibendrinant derėtų pažymėti, kad „Bokšto“ vertinimas visada skyla mažiausiai į dvi dimensijas. Į pastatą galima žiūrėti kaip grynai į architektūros kūrinį, vertinti jo koncepciją, kompoziciją ir teigti, jog pastatas Kauno ar netgi Lietuvos šiuolaikinės architektūros kontekste yra vienas iš unikaliausių. Tačiau priešingas, paveldosaugai atstovaujantis, vertinimas – kur kas prieštaringesnis ir atviras įvairesnėms nuomonėms. Daug priekaištų architektas ir užsakovas yra sulaukę dėl to, kad šis pastatas užgožia Kauno miesto sienos fragmentą ir bokštelį. Vis dėlto su paveldosauga susijusius konkrečius apibendrinimus būtų etiškiau palikti visuomenei ir laikui.</p>
<p style="text-align: justify;"><em>Kastytis Rudokas</em></p>
<p style="text-align: justify;"> </p>
<div><br /><hr size="1" />
<div style="text-align: justify;">
<p><a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/BOOKstas.doc#_ftnref1">[1]</a> Lynch A., Kevin. <em>The Image of the City.</em> Rankraštis. Prieiga per internetą: <<a href="http://dome.mit.edu/handle/1721.3/35651">http://dome.mit.edu/handle/1721.3/35651</a>> žiūrėta 2012 m. spalis 8 d.</p>
</div>
<div style="text-align: justify;">
<p><a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/BOOKstas.doc#_ftnref2">[2]</a> Moughtin, Cliff. <em>Urban Design: Street and Square. </em>Burlibgton: Architectutal Press, 2003,  p. 99.</p>
</div>
<div style="text-align: justify;">
<p><a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/BOOKstas.doc#_ftnref3">[3]</a> <em>Kauno miesto teritorijos bendrasis planas</em>. Prieiga per internetą: <a href="http://bendrasisplanas.kaunas.lt/">http://bendrasisplanas.kaunas.lt/</a> žiūrėta 2012 m. spalis 8 d.</p>
</div>
<div style="text-align: justify;">
<p><a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/BOOKstas.doc#_ftnref4">[4]</a> Bružas, A. Šiuolaikinių Kauno orientyrų architektūros ir išplitimo ypatybės. Iš <em>K. Šešelgio skaitymai.</em> – 2010, nr. 3. p. 47.</p>
</div>
<div style="text-align: justify;">
<p><a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/BOOKstas.doc#_ftnref5">[5]</a> Ellin, Nan. <em>Integral Urbanism. </em>New York: Routledge, 2006,<em> </em> p. 75-81.</p>
</div>
<div style="text-align: justify;">
<p><a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/BOOKstas.doc#_ftnref6">[6]</a> Kaika, Maria. <em>Architecture and Crisis: Re-inventing the Icon, Re-Imag(in)ning London and Re-branding the City. </em>In: Transt Inst Br Geogr. 2010. p. 453 – 474.</p>
</div>
<div style="text-align: justify;">
<p><a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/BOOKstas.doc#_ftnref7">[7]</a> Lupeikis, K., Mačiulis, M. A. 4D Architektūroje. <em>Urbanistika ir architektūra</em>, 2011, nr. 1, p. 31.</p>
</div>
<div style="text-align: justify;">
<p><a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/BOOKstas.doc#_ftnref8">[8]</a> Pasaulio paveldas ir šiuolaikinė architektūra – istorinio urbanistinio kraštovaizdžio valdymas. Iš <em>Vienos memorandumas</em>. Viena, 2005.</p>
</div>
<div>
<p style="text-align: justify;"><a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/BOOKstas.doc#_ftnref9">[9]</a> Rogers, Richard. Power Andy. <em>Mažos valstybės miestai. </em>VDA, 2004.</p>
</div>
</div>
Adresas: Kauno m. sav., Kauno m., I. Kanto g. 18 / Kęstučio g.
Architektūros tipas: Profesionalus
Architektai: Gintautas Natkevičius, M. Mickevičius, Agnė Natkevičiūtė, E. Spūdis
Metai: 2005
Laikotarpis: Šiuolaikinė
Architektūros šakos: Architektūra, Statinys, Gyvenamieji, Daugiabutis, Administraciniai, Biuras / Ofisasi, Prekybiniai, Kavinė / Restoranas / Valgykla
Medžiagos: Metalas, Gelžbetonis, Kitos medžiagos
Nuotraukos: 9
Susiję objektai
Šiluvos piligrimų informacijos centras
Šiluvos piligrimų informacijos centras
2009 - 2010
Kėdainių krematoriumas
Kėdainių krematoriumas
2010 - 2012
Druskininkų poilsio namų su komercinėmis ir gyvenamosiomis patalpomis kompleksas „Saulės sonata“
Druskininkų poilsio namų su komercinėmis ir gyvenamosiomis patalpomis kompleksas „Saulės sonata“
2007
Bankas Kėdainiuose
Bankas Kėdainiuose
2000
Kauno Jėzuitų gimnazijos mokomojo korpuso priestatas
Kauno Jėzuitų gimnazijos mokomojo korpuso priestatas
2007 - 2012
3 aukštų gyvenamojo namo Birštone rekonstrukcija
3 aukštų gyvenamojo namo Birštone rekonstrukcija
2006 - 2006
1 6

Vilniaus senamiesčio teritoriją nuo naujesnės miesto dalies – Gedimino pr. rajono  skiria aiški riba/orientyras, anot Kevino Lyncho[1], arba, Cliffo Moghtino žodžiais tariant, nukreipiamoji aikštė (angl. linked plazza)[2]  Katedros aikštė, o Kauno senamiesčio ir naujamiesčio vizualinis santykis komplikuotas – aiškesnė riba juntama tik pereinant iš Vilniaus g. į Laisvės alėją. Vis dėlto, pagal VšĮ Kauno planas jurisdikcinė pietinė naujamiesčio ir senamiesčio riba eina I. Kanto gatve[3], tad galime neabejodami teigti, jog šie du rajonai tarsi susilieja į vieną. Tačiau 2008 metais būtent I. Kanto ir Kęstučio gatvių kampe išdygęs naujos architektūros objektas – Gintauto Natkevičiaus suprojektuotas multifunkcinis pastatas „Bokštas“  dėl savo raiškumo, netradicinės architektūros tapo savotišku riboženkliu, skiriančiu senamiestį ir naujamiestį.


Kaip ir R. Palio suprojektuotą biurų pastatą ties įvažiavimu į Kauno senamiestį, Algimantas Bružas „Bokštą“ laiko drastiškos architektūros istorinėje aplinkoje pavyzdžiu, negana to, su pretenzija išsiskirt[4]. Tačiau, antra vertus, jeigu remsimės Nan Ellin, būtent tokie šokiruojantys objektai dažnais atvejais atskleidžia istorinių vietų pobūdį, jų prasmines vertes[5]. Tiesa, kaip pavyzdžius pastaroji autorė mini daugiausia kultūrinės funkcijos objektus, tad „Bokšto“ atvejį labiau derėtų laikyti tradiciniu rinkos ekonomikos dėsnių architektūroje įprasminimu, kuomet, anot Marijos Kaikos, ekonominio pakilimo metais drastiškai keičiasi ir miesto kraštovaizdis, ir fiziniai bei emociniai orientyrai, silpsta kultūros paveldo apsauga (pavyzdys  Londono Sičio verslo rajonas)[6].


Vis dėlto, nors „Bokštas“ ir vertintinas prieštaringai, reikia paminėti, jog pastato kompozicija yra išties įdomi ir praturtina Kauno senamiesčio ir naujamiesčio architektūrinį koloritą. Metalo tinklas, juosiantis fasadą, kuria savotišką hiperpaviršiaus įspūdį, kuris lemia pastato formos kismą laike, tad  multifunkcinis pastatas „Bokštas“ įgyja vadinamosios 4D architektūroje bruožų[7], o tai yra ganėtinai reta Lietuvos architektūroje.


Nors „Bokštas“ dėl savo tūrinės erdvinės kompozicijos, aukštingumo vargiai atitinka Vienos memorandumo postulatus, kaip antai „gerbti paveldėtą miesto kraštovaizdį“[8], visgi šis objektas gali būti laikomas Kauno tapsmo postindustriniu miestu vienu iš indikatorių. Būtent žmonių grąžinimas į miesto centrą ir postindustrinių darbo vietų kūrimas, anot Richardo Rogerso, yra kertinis miesto ekonominės ir socialinės gerovės faktorius[9]. Šiuo atveju tiek pastato polifunkcionalumas (biuras, gyvenamoji, maitinimo įstaiga), tiek ir aptarta pažangi architektūra kuria šiuolaikiško Kauno įvaizdį.


Apibendrinant derėtų pažymėti, kad „Bokšto“ vertinimas visada skyla mažiausiai į dvi dimensijas. Į pastatą galima žiūrėti kaip grynai į architektūros kūrinį, vertinti jo koncepciją, kompoziciją ir teigti, jog pastatas Kauno ar netgi Lietuvos šiuolaikinės architektūros kontekste yra vienas iš unikaliausių. Tačiau priešingas, paveldosaugai atstovaujantis, vertinimas – kur kas prieštaringesnis ir atviras įvairesnėms nuomonėms. Daug priekaištų architektas ir užsakovas yra sulaukę dėl to, kad šis pastatas užgožia Kauno miesto sienos fragmentą ir bokštelį. Vis dėlto su paveldosauga susijusius konkrečius apibendrinimus būtų etiškiau palikti visuomenei ir laikui.


Kastytis Rudokas


 




[1] Lynch A., Kevin. The Image of the City. Rankraštis. Prieiga per internetą: <http://dome.mit.edu/handle/1721.3/35651> žiūrėta 2012 m. spalis 8 d.


[2] Moughtin, Cliff. Urban Design: Street and Square. Burlibgton: Architectutal Press, 2003,  p. 99.


[3] Kauno miesto teritorijos bendrasis planas. Prieiga per internetą: http://bendrasisplanas.kaunas.lt/ žiūrėta 2012 m. spalis 8 d.


[4] Bružas, A. Šiuolaikinių Kauno orientyrų architektūros ir išplitimo ypatybės. Iš K. Šešelgio skaitymai. – 2010, nr. 3. p. 47.


[5] Ellin, Nan. Integral Urbanism. New York: Routledge, 2006,  p. 75-81.


[6] Kaika, Maria. Architecture and Crisis: Re-inventing the Icon, Re-Imag(in)ning London and Re-branding the City. In: Transt Inst Br Geogr. 2010. p. 453 – 474.


[7] Lupeikis, K., Mačiulis, M. A. 4D Architektūroje. Urbanistika ir architektūra, 2011, nr. 1, p. 31.


[8] Pasaulio paveldas ir šiuolaikinė architektūra – istorinio urbanistinio kraštovaizdžio valdymas. Iš Vienos memorandumas. Viena, 2005.


[9] Rogers, Richard. Power Andy. Mažos valstybės miestai. VDA, 2004.


Multifunkcinis pastatas "Bokštas". G. Natkevičiaus asmeninio archyvo nuotr.
Multifunkcinis pastatas "Bokštas". G. Natkevičiaus asmeninio archyvo nuotr.
"Bokštas". Kęstučio g. fasadas. G. Natkevičiaus asmeninio archyvo nuotr.
"Bokštas". Kęstučio g. fasadas. G. Natkevičiaus asmeninio archyvo nuotr.
Fasado fragmentas. G. Natkevičiaus asmeninio archyvo nuotr.
Fasado fragmentas. G. Natkevičiaus asmeninio archyvo nuotr.
"Bokštas" istorinės Kauno miesto sienos fone. G. Natkevičiaus asmeninio archyvo nuotr.
"Bokštas" istorinės Kauno miesto sienos fone. G. Natkevičiaus asmeninio archyvo nuotr.
Vitrininio aukšto fragmentas. G. Natkevičiaus asmeninio archyvo nuotr.
Vitrininio aukšto fragmentas. G. Natkevičiaus asmeninio archyvo nuotr.
Fasadas iš Muzikinio teatro pusės. G. Natkevičiaus asmeninio archyvo brėžinys
Fasadas iš Muzikinio teatro pusės. G. Natkevičiaus asmeninio archyvo brėžinys
Fasado iš I. Kanto ir Kęstučio g. išklotinė. G. Natkevičiaus asmeninio archyvo brėžinys
Fasado iš I. Kanto ir Kęstučio g. išklotinė. G. Natkevičiaus asmeninio archyvo brėžinys
I. Kanto g. fasado išklotinė. G. Natkevičiaus asmeninio archyvo brėžinys
I. Kanto g. fasado išklotinė. G. Natkevičiaus asmeninio archyvo brėžinys
Tipinio aukšto planas. G. Natkevičiaus asmeninio archyvo brėžinys
Tipinio aukšto planas. G. Natkevičiaus asmeninio archyvo brėžinys