Paliūniškio tiltas per Lėvens upę
(Išlikęs
, k.k.v.r.
17010
)
<p style="text-align: justify;">Paliūniškio tiltas per Lėvens upę kelyje Nr. 191 Paliūniškis–Vabalninkas 1,0 km, pastatytas 1933 m. Jį projektavo ir statybos darbus prižiūrėjo tuometis Panevėžio apskrities savivaldybės inžinierius, vėliau – Lietuvos Respublikos susisiekimo ministras <em>Kazys Germanas</em> (1897–1980). Tiltas – 62 m ilgio, vienos 45 m ilgio angos. Perdengimą sudaro trys trijų lankstų arkos ir plokštė viršuje, kuria vyksta eismas tik viena kryptimi. Šalitilčių nėra. Tai originaliausias K. Germano projektuotas arkinis tiltas.</p>
<p style="text-align: justify;">Anuomet objektas vaidino kur kas svarbesnį vaidmenį nei dabar – per jį ėjo pagrindinis kelias iš Panevėžio link Subačiaus, Kupiškio. Iki pastatant šį gelžbetoninį tiltą, beveik toje pat vietoje stovėjo 1919 m. Lietuvos kariuomenės savanorių statytas medinis tiltas. Naujasis kelių inžinerijos statinys savivaldybei kainavo 73 000 litų. 1933 m. tiltui suteiktas S. Dariaus ir S. Girėno vardas.</p>
<p style="text-align: justify;">Per savo gyvavimo laikotarpį Paliūniškio tiltas buvo keletą kartų rekonstruotas. 1974 m. pakeisti jo turėklai. 1993 m. „Lietprojekto” Kauno skyriaus specialistai parengė šio statinio sutvarkymo projektą<a title="" href="#_ftn1">[1]</a>, tiltas buvo praplatintas iki 5,6 m pločio. Važiuojamoji dalis iš pradžių buvo grįsta akmenimis, paskui remontuojant jie pakeisti asfalto danga. Kadangi gelžbetoninių tiltų gyvavimo trukmė yra 80 metų, 2012 m. objektas buvo uždarytas bandymams. Pirmiausia buvo apžiūrėtos konstrukcijos, privažiavimai, o vėliau atliekami statiniai ir dinaminiai bandymai – pamažu didinamos apkrovos (iki keturių automobilių, t. y. 80 tonų).<strong> </strong>Bandymai parodė, kad inžinerinis objektas atitinka visus reikalavimus<a title="" href="#_ftn2">[2]</a>.</p>
<p style="text-align: justify;">Paliūniškio tiltas yra vienas iš trijų senų, istorijai ir kultūrai reikšmingų Panevėžio regiono tiltų, kurie įtraukti į Lietuvos Respublikos nekilnojamųjų kultūros vertybių registrą. Kiti du – arkinis gelžbetoninis <em>Ustukių</em> <em>tiltas per Mūšą </em>netoli Pasvalio, pastatytas 1927 m. (inž. Pranas Markūnas) ir santvarinis plieninis <em>Saločių tiltas per Mūšą</em>, pastatytas 1929 m. (inž. V. Reklaitis).</p>
<p style="text-align: justify;"><em>Aida Sinkevičiūtė</em></p>
<div style="text-align: justify;"><br /><hr size="1" />
<div>
<p><a title="" href="#_ftnref1">[1]</a> Grincevičiūtė, R. <em>Paliūniškio tiltas. </em>Prieiga per internetą: <a href="http://www.panrs.lt/leidiniai/paveld3.htm#tiltas">http://www.panrs.lt/leidiniai/paveld3.htm#tiltas</a></p>
</div>
<div>
<p><a title="" href="#_ftnref2">[2]</a> <em>Senasis Paliūniškio tiltas laikė nelengvą egzaminą.</em> Prieiga per internetą: <a href="http://www.panskliautas.lt/senasis-paliuniskio-tiltas-laike-nelengva-egzamina-nuotraukos">http://www.panskliautas.lt/senasis-paliuniskio-tiltas-laike-nelengva-egzamina-nuotraukos</a></p>
</div>
</div>
Adresas: Panevėžio r. sav., Paliūniškio k. (Karsakiškio sen.)
Architektūros tipas: Profesionalus
Architektai: Kazys Germanas
Metai: 1933
Laikotarpis: Pirmoji Respublika
Architektūros šakos: Tiltas, Architektūra, Statinys, Inžineriniai / Infrastruktūriniai
Medžiagos: Gelžbetonis
Nuotraukos: 18
Susiję objektai
Panevėžio valsčiaus savivaldybės pastatas
Panevėžio valsčiaus savivaldybės pastatas
1933
1 1

Paliūniškio tiltas per Lėvens upę kelyje Nr. 191 Paliūniškis–Vabalninkas 1,0 km, pastatytas 1933 m. Jį projektavo ir statybos darbus prižiūrėjo tuometis Panevėžio apskrities savivaldybės inžinierius, vėliau – Lietuvos Respublikos susisiekimo ministras Kazys Germanas (1897–1980). Tiltas – 62 m ilgio, vienos 45 m ilgio angos. Perdengimą sudaro trys trijų lankstų arkos ir plokštė viršuje, kuria vyksta eismas tik viena kryptimi. Šalitilčių nėra. Tai originaliausias K. Germano projektuotas arkinis tiltas.


Anuomet objektas vaidino kur kas svarbesnį vaidmenį nei dabar – per jį ėjo pagrindinis kelias iš Panevėžio link Subačiaus, Kupiškio. Iki pastatant šį gelžbetoninį tiltą, beveik toje pat vietoje stovėjo 1919 m. Lietuvos kariuomenės savanorių statytas medinis tiltas. Naujasis kelių inžinerijos statinys savivaldybei kainavo 73 000 litų. 1933 m. tiltui suteiktas S. Dariaus ir S. Girėno vardas.


Per savo gyvavimo laikotarpį Paliūniškio tiltas buvo keletą kartų rekonstruotas. 1974 m. pakeisti jo turėklai. 1993 m. „Lietprojekto” Kauno skyriaus specialistai parengė šio statinio sutvarkymo projektą[1], tiltas buvo praplatintas iki 5,6 m pločio. Važiuojamoji dalis iš pradžių buvo grįsta akmenimis, paskui remontuojant jie pakeisti asfalto danga. Kadangi gelžbetoninių tiltų gyvavimo trukmė yra 80 metų, 2012 m. objektas buvo uždarytas bandymams. Pirmiausia buvo apžiūrėtos konstrukcijos, privažiavimai, o vėliau atliekami statiniai ir dinaminiai bandymai – pamažu didinamos apkrovos (iki keturių automobilių, t. y. 80 tonų). Bandymai parodė, kad inžinerinis objektas atitinka visus reikalavimus[2].


Paliūniškio tiltas yra vienas iš trijų senų, istorijai ir kultūrai reikšmingų Panevėžio regiono tiltų, kurie įtraukti į Lietuvos Respublikos nekilnojamųjų kultūros vertybių registrą. Kiti du – arkinis gelžbetoninis Ustukių tiltas per Mūšą netoli Pasvalio, pastatytas 1927 m. (inž. Pranas Markūnas) ir santvarinis plieninis Saločių tiltas per Mūšą, pastatytas 1929 m. (inž. V. Reklaitis).


Aida Sinkevičiūtė




[1] Grincevičiūtė, R. Paliūniškio tiltas. Prieiga per internetą: http://www.panrs.lt/leidiniai/paveld3.htm#tiltas


[2] Senasis Paliūniškio tiltas laikė nelengvą egzaminą. Prieiga per internetą: http://www.panskliautas.lt/senasis-paliuniskio-tiltas-laike-nelengva-egzamina-nuotraukos


Medinio tilto per Lėvens upę statyba 1919 m. Iš  kn. "Karo technikos dalių dvidešimtmetis", 1939 m.
Medinio tilto per Lėvens upę statyba 1919 m. Iš kn. "Karo technikos dalių dvidešimtmetis", 1939 m.
Medinio tilto per Lėvens upę statyba 1919 m. Iš  kn. "Karo technikos dalių dvidešimtmetis", 1939 m.
Medinio tilto per Lėvens upę statyba 1919 m. Iš kn. "Karo technikos dalių dvidešimtmetis", 1939 m.
1919 m. inžinerinių dalinių kareivių (pionierių) kuopa, stačiusi Paliūniškio tiltą. Iš kn. "Karo technikos dalių dvidešimtmetis", 1939 m.
1919 m. inžinerinių dalinių kareivių (pionierių) kuopa, stačiusi Paliūniškio tiltą. Iš kn. "Karo technikos dalių dvidešimtmetis", 1939 m.
Paliūniškio tiltas. Iš leidinio "Panevėžio apskrities savivaldybė 1918-1938 m."
Paliūniškio tiltas. Iš leidinio "Panevėžio apskrities savivaldybė 1918-1938 m."
Paliūniškio tilto arkos vaizdas tarpukariu. Iš leidinio "Panevėžio apskrities savivaldybė 1918-1938 m."
Paliūniškio tilto arkos vaizdas tarpukariu. Iš leidinio "Panevėžio apskrities savivaldybė 1918-1938 m."
Paliūniškio tiltas, statytas 1933 m. Iš fotografijų leidinio "Panevėžys", 1960 m.
Paliūniškio tiltas, statytas 1933 m. Iš fotografijų leidinio "Panevėžys", 1960 m.
Paliūniškio tiltas. Iš leidinio "Po Panevėžio apylinkes", 1972 m.
Paliūniškio tiltas. Iš leidinio "Po Panevėžio apylinkes", 1972 m.
Tilto per Lėvens upę vaizdas iš aukštupio pusės 1995 m. H. Kebeikio kolekcijos nuotr.
Tilto per Lėvens upę vaizdas iš aukštupio pusės 1995 m. H. Kebeikio kolekcijos nuotr.
Paliūniškio originalios konstrukcijos arkinis  gelžbetoninis tiltas - vienintelis toks Lietuvoje, 1995 m. H. Kebeikio kolekcijos nuotr.
Paliūniškio originalios konstrukcijos arkinis gelžbetoninis tiltas - vienintelis toks Lietuvoje, 1995 m. H. Kebeikio kolekcijos nuotr.
Šalitilčių ant tilto nėra. Važiuojamosios dalies vaizdas 1995 m. H. Kebeikio kolekcijos nuotr.
Šalitilčių ant tilto nėra. Važiuojamosios dalies vaizdas 1995 m. H. Kebeikio kolekcijos nuotr.
Paliūniškio tiltas. Iš: Viršilas, V. Lietuvos tiltai, 1998 m., p. 41
Paliūniškio tiltas. Iš: Viršilas, V. Lietuvos tiltai, 1998 m., p. 41
1933 m. tiltui suteiktas S. Dariaus ir S. Girėno vardas. R. Naujoko nuotr., 2011 m.
1933 m. tiltui suteiktas S. Dariaus ir S. Girėno vardas. R. Naujoko nuotr., 2011 m.
Paliūniškio tiltas. R. Naujoko nuotr., 2011 m.
Paliūniškio tiltas. R. Naujoko nuotr., 2011 m.
Paliūniškio tiltas. R. Naujoko nuotr., 2011 m.
Paliūniškio tiltas. R. Naujoko nuotr., 2011 m.
Paliūniškio tiltas. R. Naujoko nuotr., 2011 m.
Paliūniškio tiltas. R. Naujoko nuotr., 2011 m.
Angos perdenginį sudaro trys trijų lankstų arkos. R. Naujoko nuotr., 2011 m.
Angos perdenginį sudaro trys trijų lankstų arkos. R. Naujoko nuotr., 2011 m.
Paliūniškio tilto atramų lankstai. R. Naujoko nuotr.,  2011 m.
Paliūniškio tilto atramų lankstai. R. Naujoko nuotr., 2011 m.
Dar galima matyti išlikusius senojo tilto polius. R. Naujoko nuotr., 2011 m.
Dar galima matyti išlikusius senojo tilto polius. R. Naujoko nuotr., 2011 m.