1953 m. Šiaulių miesto centrinės dalies plano projektas
<p style="text-align: justify;">1953 m. Šiaulių miesto centrinės dalies plano projektas atstovauja trumpam, tačiau itin raiškiam ir nesunkiai atpažįstamam XX a. socialistinės architektūros istorijos tarpsniui – „socialistiniam realizmui“. SSRS mastu Šiauliai anaiptol negalėjo didžiuotis simboliniu svarbaus miesto statusu. Vis dėlto pompastiškas stalinistinės architektūros stilius užgriebė ne tik Maskvą ir socialistinių respublikų sostines. Šiaulių miesto centinės dalies planas – neabejotinas šio laikotarpio urbanistinis orientyras. Nors įgyvendintas ne iki galo, be įspūdingo, su bažnyčios siluetu konkuruojančio bokšto, projektas (dab. Prisikėlimo aikštė) išreiškė pokario urbanistinės reprezentacijos sampratą. Projektas buvo rengiamas Kaune, tuometiniame Valstybiniame projektavimo institute prie LTSR Ministrų Tarybos, žymių pokario Lietuvos architektų – Jono Navako ir Kazimiero Bučo.</p>
<p style="text-align: justify;">Mokslininkų namai Vilniuje ar <a href="http://www.autc.lt/public/HeritageObject.aspx?id=55">„Pergalės“ kvartalas</a> Kaune buvo kuriami reikšmingoje, tačiau santykinai neutralesnėje aplinkoje, o Šiaulių centrinės dalies planas inkorporavo vieną iš svarbiausių istorinių miesto dominančių – katedrą. Viena vertus, siekdami sukurti lygiavertę dominantę, socialistinio miesto planuotojai akivaizdžiai menkino katedros, kaip simbolinės „miesto karūnos“, reikšmę. Tačiau, kita vertus, jei kompleksą vertintume kaip socialistinio realizmo <span>„</span>grynuolį<span>“</span>, Šiauliuose įžvelgtume gana unikalią senosios ir naujosios, t. y. socialistinės, architektūros sąveiką. „Ansamblinis-kompleksinis“ projektavimo pobūdis, kuris ryškiausiai atsiskleidė tokiose socialistinio realizmo <span>„</span>ikonose<span>“</span> kaip Stalino alėja Berlyne, Šiauliuose sujungė senąją ir naująją architektūrą. Architektūros istorijos požiūriu tai gana įdomus atvejis.</p>
<p style="text-align: justify;"><em>Vaidas Petrulis</em></p>
Architektūros tipas: Profesionalus
Architektai: Kazimieras Bučas, Jonas Navakas
Metai: 1952
Laikotarpis: Sovietmetis
Architektūros šakos: Urbanistika, Miestas, Kvartalas
Medžiagos:
Nuotraukos: 6
Susiję objektai
„Pergalės“ fabriko daugiabučių namų kvartalas Kaune
„Pergalės“ fabriko daugiabučių namų kvartalas Kaune
1949 - 1956
„Pergalės“ fabriko gyvenamojo komplekso namas
„Pergalės“ fabriko gyvenamojo komplekso namas
1949 - 1957
„Pergalės“ fabriko gyvenamojo komplekso vartai
„Pergalės“ fabriko gyvenamojo komplekso vartai
1949 - 1956
Buvęs 75 vietų vaikų darželis „Pergalės“ fabriko gyvenamajame kvartale
Buvęs 75 vietų vaikų darželis „Pergalės“ fabriko gyvenamajame kvartale
1949 - 1956
„Pergalės“ fabriko gyvenamojo komplekso namas
„Pergalės“ fabriko gyvenamojo komplekso namas
1949 - 1956
Pirties ir skalbyklos Telšiuose projektas
Pirties ir skalbyklos Telšiuose projektas
1941
Kauno srities centrinio stadiono projektas
Kauno srities centrinio stadiono projektas
1951
Darbininkų ir tarnautojų kvartalas Panevėžyje
Darbininkų ir tarnautojų kvartalas Panevėžyje
1940 - 1941
Linksmakalnio karinė bazė
Linksmakalnio karinė bazė
1944 - 1950
Jaunojo žiūrovo (dab. KVADT) teatras
Jaunojo žiūrovo (dab. KVADT) teatras
1950 - 1959
Kauno geležinkelio stotis
Kauno geležinkelio stotis
1949 - 1953
„Pergalės“ gyvenamojo komplekso namas
„Pergalės“ gyvenamojo komplekso namas
1952 - 1954
Klaipėdos Marijos Taikos Karalienės bažnyčia
Klaipėdos Marijos Taikos Karalienės bažnyčia
1957 - 1960
Žaliasis tiltas Vilniuje
Žaliasis tiltas Vilniuje
1948 - 1952
Vilniaus geležinkelio stotis
Vilniaus geležinkelio stotis
1946 - 1950
Lukiškių aikštė Vilniuje
Lukiškių aikštė Vilniuje
1948 - 1950
Daugiabutis namas Laisvės alėjoje
Daugiabutis namas Laisvės alėjoje
1954 - 1955
Pirtis Kaune
Pirtis Kaune
1953 - 1956
Naujosios Akmenės kultūros rūmai
Naujosios Akmenės kultūros rūmai
1949 - 1958
Buvęs „Baltijos“ viešbutis (dab. VDU studentų bendrabutis ir auditorijos)
Buvęs „Baltijos“ viešbutis (dab. VDU studentų bendrabutis ir auditorijos)
1963 - 1967
Viešbutis-restoranas „Pajūris“ Palangoje
Viešbutis-restoranas „Pajūris“ Palangoje
1955 - 1959
Lietuvos žemės ūkio akademijos (dab. Aleksandro Stulginskio universiteto) miestelis
Lietuvos žemės ūkio akademijos (dab. Aleksandro Stulginskio universiteto) miestelis
1956 - 1964
70 butų gyvenamasis namas su parduotuve Kaune
70 butų gyvenamasis namas su parduotuve Kaune
1958 - 1961
Daugiabučiai gyvenamieji namai Kaune, A. Mickevičiaus g. 58 ir 56
Daugiabučiai gyvenamieji namai Kaune, A. Mickevičiaus g. 58 ir 56
1951 - 1956
„Planetos“ kino teatras Kaune
„Planetos“ kino teatras Kaune
1964 - 1966
Kauno paveikslų galerija
Kauno paveikslų galerija
1978 - 1979
Kauno HES administracinis pastatas (dab. Kauno Humanitarinė pagrindinė mokykla)
Kauno HES administracinis pastatas (dab. Kauno Humanitarinė pagrindinė mokykla)
1956
KTU Bendrabučiai Kaune
KTU Bendrabučiai Kaune
1953 - 1954
Poilsio namų „Žuvėdra“ Palangoje III korpusas
Poilsio namų „Žuvėdra“ Palangoje III korpusas
1954 - 1956
Sanatorija „Draugystė“ Druskininkuose
Sanatorija „Draugystė“ Druskininkuose
1956
1 30

1953 m. Šiaulių miesto centrinės dalies plano projektas atstovauja trumpam, tačiau itin raiškiam ir nesunkiai atpažįstamam XX a. socialistinės architektūros istorijos tarpsniui – „socialistiniam realizmui“. SSRS mastu Šiauliai anaiptol negalėjo didžiuotis simboliniu svarbaus miesto statusu. Vis dėlto pompastiškas stalinistinės architektūros stilius užgriebė ne tik Maskvą ir socialistinių respublikų sostines. Šiaulių miesto centinės dalies planas – neabejotinas šio laikotarpio urbanistinis orientyras. Nors įgyvendintas ne iki galo, be įspūdingo, su bažnyčios siluetu konkuruojančio bokšto, projektas (dab. Prisikėlimo aikštė) išreiškė pokario urbanistinės reprezentacijos sampratą. Projektas buvo rengiamas Kaune, tuometiniame Valstybiniame projektavimo institute prie LTSR Ministrų Tarybos, žymių pokario Lietuvos architektų – Jono Navako ir Kazimiero Bučo.


Mokslininkų namai Vilniuje ar „Pergalės“ kvartalas Kaune buvo kuriami reikšmingoje, tačiau santykinai neutralesnėje aplinkoje, o Šiaulių centrinės dalies planas inkorporavo vieną iš svarbiausių istorinių miesto dominančių – katedrą. Viena vertus, siekdami sukurti lygiavertę dominantę, socialistinio miesto planuotojai akivaizdžiai menkino katedros, kaip simbolinės „miesto karūnos“, reikšmę. Tačiau, kita vertus, jei kompleksą vertintume kaip socialistinio realizmo grynuolį, Šiauliuose įžvelgtume gana unikalią senosios ir naujosios, t. y. socialistinės, architektūros sąveiką. „Ansamblinis-kompleksinis“ projektavimo pobūdis, kuris ryškiausiai atsiskleidė tokiose socialistinio realizmo ikonose kaip Stalino alėja Berlyne, Šiauliuose sujungė senąją ir naująją architektūrą. Architektūros istorijos požiūriu tai gana įdomus atvejis.


Vaidas Petrulis


Centrinės aikštės šiaurės pusės išklotinė. KTU ASI archyvas
Centrinės aikštės šiaurės pusės išklotinė. KTU ASI archyvas
Centrinės aikštės pietų pusės išklotinė. KTU ASI arvhyvas
Centrinės aikštės pietų pusės išklotinė. KTU ASI arvhyvas
Centrinės aikštės rytų pusės išklotinė. KTU ASI archyvas
Centrinės aikštės rytų pusės išklotinė. KTU ASI archyvas
Centrinės aikštės vakarų pusės išklotinė. KTU ASI archyvas
Centrinės aikštės vakarų pusės išklotinė. KTU ASI archyvas
Geležinkelio stoties aikštės šiaurės pusės išklotinė. KTU ASI archyvas
Geležinkelio stoties aikštės šiaurės pusės išklotinė. KTU ASI archyvas
Skersiniai gatvių profiliai. KTU ASI archyvas
Skersiniai gatvių profiliai. KTU ASI archyvas