Lietuvos kooperatyvų sąjungos administracinis pastatas
(Išlikęs
)
<p style="text-align: justify;">Aštunto dešimtmečio antroje pusėje, Lietuvoje, kaip ir Sovietų Sąjungoje, įsisiūbavo modernizmo krizė bei su ja atvilnijusi įvairialypių po-modernistinių architektūros interpretacijų banga. Tiesa, sovietiniame kontekste, šie procesai sietini ne tiek su postmodernizmu ar vėlyvuoju modernizmu, kiek su bandymais suteikti erdvei regioninį atspalvį. Vietinio savitumo eksponavimas kaip tinkamiausia priemonė įveikti probleminius funkcionaliosios architektūros aspektus nenaudojant technologiškai pažangių konstrukcinių sprendimų ar brangių medžiagų, atitiko ir oficialųjį požiūrį į architektūros raidą. Lietuvos kooperatyvų sąjungos rūmai šiame kontekste buvo kiek išskirtinis objektas. Netgi deklaruojamos visuotinės lygybės sąlygomis, pastatas skirtas komercinę veiklą organizuojančiai įstaigai kuri buvo įsteigta dar tarpukariu veikusios organizacijos „Lietūkis“ pagrindu, galėjo turėti gerokai didesnį biudžetą nei bet kuris eilinis administracinės paskirties statinys. Tai leido architektui Justinui Šeibokui sukurti ir įgyvendinti originalų, įprastus šio laikotarpio standartus praplečiantį projektą.</p>
<p style="text-align: justify;">Nekyla abejonių – vienas svarbiausių kompozicinių šio objekto akcentų – ekspresyviai banguojančios fasado linijos. Vieną vertus, tokį sprendimą įtakojo urbanistinė aplinka. Šiuolaikinių formų bei medžiagų, išsiskiriančio aukščio statinį teko priderinti prie intensyvaus 19 a. susiformavusio miesto dalies užstatymo. Optiškai lankstus, vilnijantis bei palaipsniui į viršų siaurėjantis tūris, objektą žiūrovui atveria palengva, vizualiai sumažinant kontrastą su aplinka. Iš Gedimino pr. pusės fasadas sutampa su vyraujančia karnizų išklotinės linija, o aukštesnioji dalis banguotomis terasų linijomis atsitraukia nuo raudonosios linijos į sklypo gilumą ir pasislepia už žemutinių aukštų. Tikrasis statinio aukštis atsiskleidžia tik iš kai kurių taškų. Pirmasis pastato aukštas pėsčiųjų patogumui buvo įtrauktas į vidų, čia buvo kavinė.</p>
<p style="text-align: justify;">Kitą vertus, labai įdomu atkreipti dėmesį į tai, kad eksponuodamas išskirtinumą bei architektūrinį iššūkį, statinys tuo pat metu yra persmelktas regionalumo. Atidžiau pažvelgę, čia pastebėsime tą pačią ekspresyvią, netgi kiek barokišką modernizmo interpretaciją, kuri buvo tapusi savotišku Lietuvos tarpukario architektūros atpažinimo ženklu. Šioje vietoje netgi galėtume prisiminti ketvirtajame dešimtmetyje architektų suformuotas įžvalgas bylojančias, kad bandymas apčiuopti gilesnę Lietuvai būdingų architektūrinių formų prigimtį yra neišvengiamai sietinas su plastiškomis baroko formomis, kurios, savo ruožtu, atspindi banguotomis linijomis prisodrintą Lietuvos kraštovaizdį. Nors oficialioje sovietmečio Lietuvos architektūros teorijoje panašių sąsajų vargu ar užtiksime, tačiau galime neabejodami teigti, kad formos plastiškumas yra vienas ryškiausių Lietuvos XX a. architektūros savitumų tiek tarpukaryje tiek ir sovietmečiu. „Lietkoopsąjungos“ pastatas yra puikus šių tendencijų pavyzdys.  </p>
<p style="text-align: justify;"><em>Vaidas Petrulis </em></p>
Adresas: Vilniaus m. sav., Vilniaus m., Gedimino pr. 28
Architektūros tipas: Profesionalus
Architektai: Justinas Šeibokas
Metai: 1979
Laikotarpis: Sovietmetis
Architektūros šakos: Architektūra, Statinys, Administraciniai, Biuras / Ofisasi
Medžiagos: Mūras (plytų), Gelžbetonis, Kitos medžiagos
Nuotraukos: 8
Susiję objektai
Universalinė parduotuvė „Merkurijus”
Universalinė parduotuvė „Merkurijus”
1965 - 1983
Kartotinis „šermeninės“ (laidotuvių namų) projektas
Kartotinis „šermeninės“ (laidotuvių namų) projektas
1973 - 1975
Laidotuvių rūmai Kaune
Laidotuvių rūmai Kaune
1978
Sujainių kultūros namai
Sujainių kultūros namai
1970
Politino švietimo namai (dab. Vytauto Didžiojo universitetas)
Politino švietimo namai (dab. Vytauto Didžiojo universitetas)
1974
Gyvenamasis daugiabutis namas Laisvės al. 110
Gyvenamasis daugiabutis namas Laisvės al. 110
1974
„Kauko” kavinė Kaune (perstatyta ir pritaikyta kavinei Felikso Vizbaro „pilaitė“)
„Kauko” kavinė Kaune (perstatyta ir pritaikyta kavinei Felikso Vizbaro „pilaitė“)
1982
Miestų projektavimo instituto rūmai („Miestprojektas”; dabar – BLC verslo centras)
Miestų projektavimo instituto rūmai („Miestprojektas”; dabar – BLC verslo centras)
1969 - 1975
Trakų kultūros namai
Trakų kultūros namai
1978 - 1985
Operos ir baleto teatras
Operos ir baleto teatras
1963 - 1974
Anykščių kultūros rūmai (dab. Anykščių kultūros centras)
Anykščių kultūros rūmai (dab. Anykščių kultūros centras)
1973 - 1978
„Britanikos“ viešbutis Kaune
„Britanikos“ viešbutis Kaune
1977 - 1988
Kauno paveikslų galerija
Kauno paveikslų galerija
1978 - 1979
LR Seimo (buvę Aukščiausiosios Tarybos) rūmai
LR Seimo (buvę Aukščiausiosios Tarybos) rūmai
1976 - 1982
Parduotuvė „Rėda“ Kaune
Parduotuvė „Rėda“ Kaune
1976 - 1986
Kavinė "Banga" Palangoje
Kavinė "Banga" Palangoje
1976
Buvęs knygynas Palangoje
Buvęs knygynas Palangoje
1967
Pradinė mokykla (buvę pionierių namai) Palangoje
Pradinė mokykla (buvę pionierių namai) Palangoje
1985
Rekreacinis „Vanagupės“ kompleksas Palangoje
Rekreacinis „Vanagupės“ kompleksas Palangoje
1967 - 1984
Buvusi olimpinio irklavimo bazė Birštone
Buvusi olimpinio irklavimo bazė Birštone
1972
Sanatorija „Versmė“ Birštone
Sanatorija „Versmė“ Birštone
1975
Birštono kultūros centras
Birštono kultūros centras
1973 - 1976
1 22

Aštunto dešimtmečio antroje pusėje, Lietuvoje, kaip ir Sovietų Sąjungoje, įsisiūbavo modernizmo krizė bei su ja atvilnijusi įvairialypių po-modernistinių architektūros interpretacijų banga. Tiesa, sovietiniame kontekste, šie procesai sietini ne tiek su postmodernizmu ar vėlyvuoju modernizmu, kiek su bandymais suteikti erdvei regioninį atspalvį. Vietinio savitumo eksponavimas kaip tinkamiausia priemonė įveikti probleminius funkcionaliosios architektūros aspektus nenaudojant technologiškai pažangių konstrukcinių sprendimų ar brangių medžiagų, atitiko ir oficialųjį požiūrį į architektūros raidą. Lietuvos kooperatyvų sąjungos rūmai šiame kontekste buvo kiek išskirtinis objektas. Netgi deklaruojamos visuotinės lygybės sąlygomis, pastatas skirtas komercinę veiklą organizuojančiai įstaigai kuri buvo įsteigta dar tarpukariu veikusios organizacijos „Lietūkis“ pagrindu, galėjo turėti gerokai didesnį biudžetą nei bet kuris eilinis administracinės paskirties statinys. Tai leido architektui Justinui Šeibokui sukurti ir įgyvendinti originalų, įprastus šio laikotarpio standartus praplečiantį projektą.


Nekyla abejonių – vienas svarbiausių kompozicinių šio objekto akcentų – ekspresyviai banguojančios fasado linijos. Vieną vertus, tokį sprendimą įtakojo urbanistinė aplinka. Šiuolaikinių formų bei medžiagų, išsiskiriančio aukščio statinį teko priderinti prie intensyvaus 19 a. susiformavusio miesto dalies užstatymo. Optiškai lankstus, vilnijantis bei palaipsniui į viršų siaurėjantis tūris, objektą žiūrovui atveria palengva, vizualiai sumažinant kontrastą su aplinka. Iš Gedimino pr. pusės fasadas sutampa su vyraujančia karnizų išklotinės linija, o aukštesnioji dalis banguotomis terasų linijomis atsitraukia nuo raudonosios linijos į sklypo gilumą ir pasislepia už žemutinių aukštų. Tikrasis statinio aukštis atsiskleidžia tik iš kai kurių taškų. Pirmasis pastato aukštas pėsčiųjų patogumui buvo įtrauktas į vidų, čia buvo kavinė.


Kitą vertus, labai įdomu atkreipti dėmesį į tai, kad eksponuodamas išskirtinumą bei architektūrinį iššūkį, statinys tuo pat metu yra persmelktas regionalumo. Atidžiau pažvelgę, čia pastebėsime tą pačią ekspresyvią, netgi kiek barokišką modernizmo interpretaciją, kuri buvo tapusi savotišku Lietuvos tarpukario architektūros atpažinimo ženklu. Šioje vietoje netgi galėtume prisiminti ketvirtajame dešimtmetyje architektų suformuotas įžvalgas bylojančias, kad bandymas apčiuopti gilesnę Lietuvai būdingų architektūrinių formų prigimtį yra neišvengiamai sietinas su plastiškomis baroko formomis, kurios, savo ruožtu, atspindi banguotomis linijomis prisodrintą Lietuvos kraštovaizdį. Nors oficialioje sovietmečio Lietuvos architektūros teorijoje panašių sąsajų vargu ar užtiksime, tačiau galime neabejodami teigti, kad formos plastiškumas yra vienas ryškiausių Lietuvos XX a. architektūros savitumų tiek tarpukaryje tiek ir sovietmečiu. „Lietkoopsąjungos“ pastatas yra puikus šių tendencijų pavyzdys.  


Vaidas Petrulis


„Lietkoopsąjungos“ pastatas. 1986 m., A. Grinčelaičio nuotr., LCVA, fotodokumentų skyrius.
„Lietkoopsąjungos“ pastatas. 1986 m., A. Grinčelaičio nuotr., LCVA, fotodokumentų skyrius.
Planas. Architektūros fondas, 2011 m., publikuota leidinyje "Architektūra sovietinėje Lietuvoje“, 2012.
Planas. Architektūros fondas, 2011 m., publikuota leidinyje "Architektūra sovietinėje Lietuvoje“, 2012.
Maketas. Iš: "Statyba ir architektūra", 1980, Nr. 1, 2 viršelis.
Maketas. Iš: "Statyba ir architektūra", 1980, Nr. 1, 2 viršelis.
Kavinės interjeras. 1986 m., V. Gulevičiaus nuotr., LCVA, fotodokumentų skyrius.
Kavinės interjeras. 1986 m., V. Gulevičiaus nuotr., LCVA, fotodokumentų skyrius.
Fasado fragmentas. 1986 m., A. Grinčelaičio nuotr., LCVA, fotodokumentų skyrius.
Fasado fragmentas. 1986 m., A. Grinčelaičio nuotr., LCVA, fotodokumentų skyrius.
Fasado fragmentas. 2012 m., P. T. Laurinaičio nuotr., LCVA, fotodokumentų skyrius.
Fasado fragmentas. 2012 m., P. T. Laurinaičio nuotr., LCVA, fotodokumentų skyrius.
„Lietkoopsąjungos“ pastatas. 1986 m., A. Grinčelaičio nuotr., LCVA, fotodokumentų skyrius.
„Lietkoopsąjungos“ pastatas. 1986 m., A. Grinčelaičio nuotr., LCVA, fotodokumentų skyrius.
Fasado fragmentas. 1986 m., A. Grinčelaičio nuotr., LCVA, fotodokumentų skyrius.
Fasado fragmentas. 1986 m., A. Grinčelaičio nuotr., LCVA, fotodokumentų skyrius.