18 butų poilsiavietė
<p style="text-align: justify;">Vėlyvuoju sovietmečiu Palangoje, o ir visoje Lietuvoje, po truputį įsigalėjo postmodernistinė architektūrinė raiška, nors ji, veikiau, vertinta kaip orientuota į formą. Skirtingai nuo Vakarų, kur tokia architektūra kilo iš bendrųjų socialinių ir kultūrinių pokyčių bei jų diktuojamų poreikių, Lietuvoje postmodernizmo apraiškas galime vadinti savotiškais vėlyvojo modernizmo eksperimentais. Po Nepriklausomybės atgavimo šis stilius visam dešimtmečiui taps dominuojančia, nors ne visad kokybiška, architektūrine srove, naudojama tiek individualioje statyboje, tiek ir bankuose ar valstybinėse įstaigose.</p>
<p style="text-align: justify;">2001 metais Donato Rakausko suprojektuotas 18 butų poilsiavietės pastatas šiame kontekste atspindi du reiškinius. Visų pirma, stilistiškai šis projektas gali būti laikomas vienu iš pereinamojo laikotarpio pavyzdžių, kuomet lietuviškas postmodernizmo variacijas keičia santūresni ir racionalesni, minimalizmo aspektais grįsti, šiuolaikinės architektūros pavyzdžiai. Poilsiavietę galime drąsiai lyginti su <a href="http://www.autc.lt/lt/architekturos-objektai/1396?rt=3&oe=6">LNK studijų pastato</a> ar <a href="http://www.autc.lt/lt/architekturos-objektai/1095?rt=3&oe=6">kino teatro konversijos Kėdainiuose</a> projektais. Lyginant visų trijų pastatų architektūrą, pastebima įdomi postmodernistinės ir sutartinai šiuolaikine vadinamos architektūros formų darna. Kitas svarbus aspektas – 18 butų poilsiavietė yra bene pirmas reikšmingas architekto D. Rakausko darbas, nuo kurio prasidėjo šio architekto „epocha“ Lietuvos pajūryje.</p>
<p style="text-align: justify;">Pastato tūrio kompozicija, kurioje labiausiai išsiskiria aukštas šlaitinis stogas, aiškiai siekiama darnos su Palangos miesto istorinės architektūros kontekstu. Tačiau pati idėja byloja apie norą sukurti visapusiškai šiuolaikinį pastatą, panaudojant keletą istorinių detalių. Perslinktas dvigubas poilsiavietės tūris, kuris bus būdingas ir vėlesniems architekto projektams, iliustruoja sudėtingesnės konfigūracijos paieškas. Fasado kompozicijoje taip pat naudojamas W. Gropiaus išrastas kampinis langas, kuris, viena vertus, pabrėžia postmodernizmui būdingą praeities citavimą, tačiau tuo pat metu byloja apie vis labiau įsigalintį, minimalizmo pagrindais formuojamą, Lietuvos architektūrinį stilių.</p>
<p style="text-align: justify;">Simboliška yra tai, jog pastatas yra bene labiausiai nuo istorinio miesto centro nutolusioje legendinėje Birutės alėjoje. Tai buvo daugelio naujųjų Palangos statybos projektų, pasižyminčių aukšta architektūrine verte, pradžia. Teigiamai galima vertinti ir jau vėliau susiformavusią 18 butų poilsiavietės erdvę. Ši ir kitos, čia vėliau iškilusios, poilsiavietės sudaro vieningą ansamblį, kuriame valdų ribos dalinamos ne tvoromis, o specifiniu pastatų išdėstymu. 18 butų poilsiavietė –svarbus tiek Palangoje, tiek visoje Lietuvoje projektas, bylojantis apie architektūrinio diskurso kaitą, bei svariai papildantis šiuolaikinę mūsų šalies architektūrą.</p>
<p style="text-align: justify;"><em>Kastytis Rudokas</em></p>
Adresas: Palangos sav., Palanga, Birutės al. 54
Architektūros tipas: Profesionalus
Architektai:
Metai: 2001
Laikotarpis: Šiuolaikinė
Architektūros šakos: Architektūra, Statinys, Gyvenamieji, Daugiabutis, Poilsio namai
Medžiagos: Gelžbetonis, Kitos medžiagos
Nuotraukos: 3
Susiję objektai
Druskininkų fizioterapijos gydyklų rekonstrukcija į vandens pramogų parką
Druskininkų fizioterapijos gydyklų rekonstrukcija į vandens pramogų parką
2004 - 2006
Kėdainių krematoriumas
Kėdainių krematoriumas
2010 - 2012
Bankas Kėdainiuose
Bankas Kėdainiuose
2000
Kauno Jėzuitų gimnazijos mokomojo korpuso priestatas
Kauno Jėzuitų gimnazijos mokomojo korpuso priestatas
2007 - 2012
„Swedbank“ centrinė būstinė
„Swedbank“ centrinė būstinė
2005 - 2009
Valstybinės mokesčių inspekcijos skyriaus pastatas Druskininkuose
Valstybinės mokesčių inspekcijos skyriaus pastatas Druskininkuose
2004 - 2005
„Akropolio“ prekybos ir pramogų centras Kaune
„Akropolio“ prekybos ir pramogų centras Kaune
2005 - 2007
LNK televizijos studijų pastatas
LNK televizijos studijų pastatas
2002 - 2004
VU bibliotekos pastatas
VU bibliotekos pastatas
2011 - 2013
Biurų pastatas „Victoria“
Biurų pastatas „Victoria“
2003 - 2005
Daugiabutis namas „Vila Domino“
Daugiabutis namas „Vila Domino“
2010 - 2013
Viešbučio "Santaka" priestatas
Viešbučio "Santaka" priestatas
2007 - 2007
Universali sporto salė Palangoje
Universali sporto salė Palangoje
2012 - 2014
Daugiabučiai gyvenamieji namai Palangoje
Daugiabučiai gyvenamieji namai Palangoje
2002 - 2002
Viešbutis „Palanga SPA“
Viešbutis „Palanga SPA“
2002 - 2003
„Palanga SPA Luxury“ SPA ir balneoterapijos kompleksas
„Palanga SPA Luxury“ SPA ir balneoterapijos kompleksas
2011 - 2013
Daugiafunkcinis kompleksas Palangoje
Daugiafunkcinis kompleksas Palangoje
2005
„Vasaros“ restorano rekonstrukcija ir plėtra
„Vasaros“ restorano rekonstrukcija ir plėtra
2005 - 2005
Svečių namai „Smilčių vilos“
Svečių namai „Smilčių vilos“
2006 - 2009
Daugiafunkcis kompleksas Birštone
Daugiafunkcis kompleksas Birštone
2009 - 2013
Birštono viešoji biblioteka
Birštono viešoji biblioteka
2006
Palangos teritorinė darbo birža
Palangos teritorinė darbo birža
2008 - 2009
1 22

Vėlyvuoju sovietmečiu Palangoje, o ir visoje Lietuvoje, po truputį įsigalėjo postmodernistinė architektūrinė raiška, nors ji, veikiau, vertinta kaip orientuota į formą. Skirtingai nuo Vakarų, kur tokia architektūra kilo iš bendrųjų socialinių ir kultūrinių pokyčių bei jų diktuojamų poreikių, Lietuvoje postmodernizmo apraiškas galime vadinti savotiškais vėlyvojo modernizmo eksperimentais. Po Nepriklausomybės atgavimo šis stilius visam dešimtmečiui taps dominuojančia, nors ne visad kokybiška, architektūrine srove, naudojama tiek individualioje statyboje, tiek ir bankuose ar valstybinėse įstaigose.


2001 metais Donato Rakausko suprojektuotas 18 butų poilsiavietės pastatas šiame kontekste atspindi du reiškinius. Visų pirma, stilistiškai šis projektas gali būti laikomas vienu iš pereinamojo laikotarpio pavyzdžių, kuomet lietuviškas postmodernizmo variacijas keičia santūresni ir racionalesni, minimalizmo aspektais grįsti, šiuolaikinės architektūros pavyzdžiai. Poilsiavietę galime drąsiai lyginti su LNK studijų pastato ar kino teatro konversijos Kėdainiuose projektais. Lyginant visų trijų pastatų architektūrą, pastebima įdomi postmodernistinės ir sutartinai šiuolaikine vadinamos architektūros formų darna. Kitas svarbus aspektas – 18 butų poilsiavietė yra bene pirmas reikšmingas architekto D. Rakausko darbas, nuo kurio prasidėjo šio architekto „epocha“ Lietuvos pajūryje.


Pastato tūrio kompozicija, kurioje labiausiai išsiskiria aukštas šlaitinis stogas, aiškiai siekiama darnos su Palangos miesto istorinės architektūros kontekstu. Tačiau pati idėja byloja apie norą sukurti visapusiškai šiuolaikinį pastatą, panaudojant keletą istorinių detalių. Perslinktas dvigubas poilsiavietės tūris, kuris bus būdingas ir vėlesniems architekto projektams, iliustruoja sudėtingesnės konfigūracijos paieškas. Fasado kompozicijoje taip pat naudojamas W. Gropiaus išrastas kampinis langas, kuris, viena vertus, pabrėžia postmodernizmui būdingą praeities citavimą, tačiau tuo pat metu byloja apie vis labiau įsigalintį, minimalizmo pagrindais formuojamą, Lietuvos architektūrinį stilių.


Simboliška yra tai, jog pastatas yra bene labiausiai nuo istorinio miesto centro nutolusioje legendinėje Birutės alėjoje. Tai buvo daugelio naujųjų Palangos statybos projektų, pasižyminčių aukšta architektūrine verte, pradžia. Teigiamai galima vertinti ir jau vėliau susiformavusią 18 butų poilsiavietės erdvę. Ši ir kitos, čia vėliau iškilusios, poilsiavietės sudaro vieningą ansamblį, kuriame valdų ribos dalinamos ne tvoromis, o specifiniu pastatų išdėstymu. 18 butų poilsiavietė –svarbus tiek Palangoje, tiek visoje Lietuvoje projektas, bylojantis apie architektūrinio diskurso kaitą, bei svariai papildantis šiuolaikinę mūsų šalies architektūrą.


Kastytis Rudokas


Pagrindinis fasadas. 2014 m., P. T. Laurinaičio nuotr.
Pagrindinis fasadas. 2014 m., P. T. Laurinaičio nuotr.
Pastato perspektyva. 2014 m., P. T. Laurinaičio nuotr.
Pastato perspektyva. 2014 m., P. T. Laurinaičio nuotr.
Pietų fasadas. 2014 m., P. T. Laurinaičio nuotr. 2014.
Pietų fasadas. 2014 m., P. T. Laurinaičio nuotr. 2014.