Artilerijos geležinkelio stotis ir geležinkelio atšakos likučiai
(Išlikęs
, k.k.v.r.
12201
)
<p style="text-align: justify;">Carinės Rusijos valdžiai įkūrus Vilniaus karinės apygardos kariuomenės pratimų stovyklą ir pratimų poligoną, „kariniame miestelyje 1894 m. buvo pastatyta geležinkelio stotis Poligon su vandens bokštu, vandens pumpavimo stotimi prie Varėnio ežero. Greitai stočiai prigijo Artilerijskaja pavadinimas.“<a title="" href="#_ftn1">[1]</a></p>
<p style="text-align: justify;">Lietuvai praradus Vilniaus kraštą geležinkelio atkarpa nuo Alytaus iki pasienio prarado savo aktualumą. „Nuo 1924 iki 1927 m. traukiniai iš Kauno pro Alytų iki Artilerijos stoties dar važiuodavo. Tačiau 1927 m. geležinkelių valdybai nusprendus tiltą per Nemuną Alytuje uždaryti“<a title="" href="#_ftn2">[2]</a>, atšaka į Varėną buvo apleista, o vėliau ir išardyta. Po penkerių metų geležinkelis „Lietuvos aide“ aprašomas kaip visiškai sunykęs: „Geležinkelis, kuris nuo pat Alytaus iki netolimos administracijos linijos dabar nenaudojamas, užneštas smėliu, apaugęs žolėmis, o kai kur ir medžiais. Tik bėgiai ir supiltas kelias liudiją, kad čia ėjo geležinkelis, kuriuo būtų galima pasiekti Gedimino sostinę.“<a title="" href="#_ftn3">[3]</a></p>
<p style="text-align: justify;">Komplekso ardymo darbai buvo ilgalaikis procesas. Ardymo darbus vykdė „50 rangovo Karpano darbininkų“<a title="" href="#_ftn4">[4]</a>. Nuimti bėgiai buvo sandėliuojami „Alytaus stotyje“<a title="" href="#_ftn5">[5]</a>. 1936 m. „Lietuvos žiniose“ fiksuojama, kad „neseniai buvo baigtas ardyti geležinkelis tarp Alytaus ir Varėnos. Dabar ardomas ir paskutinis to geležinkelio galiukas tarp sugriauto geležinkelio tilto ir stoties. Žadama taip pat ardyti geležinkelio stotyje dar du kelius.“<a title="" href="#_ftn6">[6]</a> Visgi ir šiandiena vis dar galime aptikti buvusios linijos pėdsakų. Vienas iš įdomesnių – geležinkelio tilto atramos.</p>
<p style="text-align: justify;">Geležinkelio stoties pastatas ko gero taip pat būtų sulaukęs liūdno likimo. Tačiau 1930 m. čia buvo nuspręsta čia kurti <a href="http://www.autc.lt/lt/architekturos-objektai/1793">„Dainavos“ sanatoriją</a>: „stoties trobesiai su 40 ha. žemės išnuomoti Kauno miesto ligonių kasai“<a title="" href="#_ftn7">[7]</a>. Tiesa, lyginant su tai panašiai paskirčiai pritaikytu karininkų ramovės pastatu, sanatoriniam gydymui sąlygos čia buvo kiek kuklesnės: „Dainavos sanatorija yra perdirbta iš geležinkelio stotelės, ir labai mažai atremontuota. Ir nors jau veikia nuo 1931 m. tačiau sanatoriškos išvaizdos nė neturi“<a title="" href="#_ftn8">[8]</a>.</p>
<p style="text-align: justify;">Komplekso teritorijoje yra išlikusi ledainė. Netoli stoties yra išlikęs vandentiekio bokštas. „1952 m. buvęs Varėnos miškų pramonės ūkis pastatą iš Geležinkelių valdybos nupirko. 1958 m. atlikus pastato rekonstrukciją, čia buvo įrengtos Glūko girininkijos patalpos bei trys butai girininkijos darbuotojams. Glūko girininkija čia veikė iki 1989 m., kol buvo sujungta su Merkio girininkija.“<a title="" href="#_ftn9">[9]</a></p>
<p style="text-align: justify;"><em>Vaidas Petrulis</em></p>
<div style="text-align: justify;"><br /><hr size="1" />
<div>
<p><a title="" href="#_ftnref1">[1]</a> Oranai, geležinkelis ir Lageris. Prieiga per internetą: <a href="http://www.olitaorany.puslapiai.lt/stotis_artilerija.htm">http://www.olitaorany.puslapiai.lt/stotis_artilerija.htm</a>  </p>
</div>
<div>
<p><a title="" href="#_ftnref2">[2]</a> Glūko geležinkelio stoties pastatų kompleksas. Kultūros vertybių registras, u.n. 12201. Prieiga per internetą: <a href="http://kvr.kpd.lt/#/static-heritage-search">http://kvr.kpd.lt/#/static-heritage-search</a></p>
</div>
<div>
<p><a title="" href="#_ftnref3">[3]</a> Kur sraunus ir neramus Merkys administracijos linijos pareigas eina. <em>Lietuvos aidas,</em> 1932 m. rugpjūčio 13, p. 9.</p>
</div>
<div>
<p><a title="" href="#_ftnref4">[4]</a> <em>Lietuvos žinios</em>, 1935 m. liepos 12 d., p. 7.</p>
</div>
<div>
<p><a title="" href="#_ftnref5">[5]</a> <em>Lietuvos žinios</em>, 1935 m. birželio 11, p. 7.</p>
</div>
<div>
<p><a title="" href="#_ftnref6">[6]</a> Ardo geležinkelį. <em>Lietuvos žinios</em>, 1936 m. gegužės 25 d., p. 2.</p>
</div>
<div>
<p><a title="" href="#_ftnref7">[7]</a> Kur sraunus ir neramus Merkys administracijos linijos pareigas eina. <em>Lietuvos aidas,</em> 1932 m. rugpjūčio 13, p. 9.</p>
</div>
<div>
<p><a title="" href="#_ftnref8">[8]</a> Dainavos sanatorija. <em>Lietuvos aidas</em>, 1937 m. kovo 30 d., p. 7.</p>
</div>
<div>
<p><a title="" href="#_ftnref9">[9]</a> Glūko geležinkelio stoties pastatų kompleksas. Kultūros vertybių registras, u.n. 12201. Prieiga per internetą: <a href="http://kvr.kpd.lt/#/static-heritage-search">http://kvr.kpd.lt/#/static-heritage-search</a></p>
</div>
</div>
Adresas: Grybautojų g. 8, Glūko k., Varėnos sen., Varėnos r. sav
Architektūros tipas: Profesionalus
Architektai:
Metai: 1895
Laikotarpis: Carinis
Architektūros šakos: Statinys, Geležinkelio stotis, Kariniai
Medžiagos:
Nuotraukos: 19
Susiję bibliografijos įrašai
Kur sraunus ir neramus Merkys administracijos linijos pareigas eina
Kur sraunus ir neramus Merkys administracijos linijos pareigas eina
Lietuvos Aidas
1932-08-13 p.9
Straipsnis
Ties dviem tiltapusėm
Ties dviem tiltapusėm
Lietuvos Žinios
1931-07-27 p.3, 4
Straipsnis
Varėna
Varėna
Lietuvos Aidas
1935-07-29 p.8
Straipsnis
Žinutės apie Vilnių ir Varėną
Žinutės apie Vilnių ir Varėną
Lietuvos Aidas
1934-01-02 p.2
Žinutė
Žinutės apie Alytaus apskritį
Žinutės apie Alytaus apskritį
Lietuvos Aidas
1936-08-17 p.6
Straipsnis
„Dainavos“ sanatoriją aplankius
„Dainavos“ sanatoriją aplankius
Lietuvos Žinios
1931-11-09 p.4
Straipsnis
Lankykime gražųjį pademarklinį
Lankykime gražųjį pademarklinį
1937-08-12 p.7
Straipsnis
Alytaus apskr. kurortai smarkiai rengiasi sezonui
Alytaus apskr. kurortai smarkiai rengiasi sezonui
1937-05-02 p.5
Straipsnis
Ar rasta Voruta
Ar rasta Voruta
Lietuvos Aidas
1935-09-16 p.2
Straipsnis
Alytus.Alytaus apskrities miesteliuose pasidairius
Alytus.Alytaus apskrities miesteliuose pasidairius
Lietuvos Aidas
1936-02-28 p.p.6
Straipsnis
Žinutės iš Alytaus apskrities
Žinutės iš Alytaus apskrities
Lietuvos Aidas
1935-04-03 p.p.8
Žinutė
Mūsų kurortai ir vasarvietės
Mūsų kurortai ir vasarvietės
Lietuvos Aidas
1936-06-20 p.7
Straipsnis
Kas lankytina Alytaus apskrityje
Kas lankytina Alytaus apskrityje
Lietuvos Aidas
1936-07-20 p.6
Straipsnis
Kai piliakalniai prašneko
Kai piliakalniai prašneko
Lietuvos Aidas
1936-07-24 p.2-3
Straipsnis
Kai piliakalniai prašneko
Kai piliakalniai prašneko
1936-07-25 p.2-3
Straipsnis
Varėnoj atidaryta ligonių kasos džiovininkų sanatorija
Varėnoj atidaryta ligonių kasos džiovininkų sanatorija
Lietuvos Žinios
1932-01-21 p.5
Žinutė
Ligonio įspūdžiai Varėnos valstybinėje džiovininkų sanatorijoje
Ligonio įspūdžiai Varėnos valstybinėje džiovininkų sanatorijoje
Lietuvos Aidas
1938-08-27 p.7
Straipsnis
Platins geležinkeliuką
Platins geležinkeliuką
Lietuvos Žinios
1935-04-06 p.7
Žinutė
Varėna
Varėna
Lietuva
1919-07-30 p.3-4
Straipsnis
Žinios iš Lietuvos
Žinios iš Lietuvos
Lietuva
1920-09-12 p.4
Žinutė
Vilniaus kaimeliai
Vilniaus kaimeliai
Lietuva
1922-06-01 p.2
Žinutė
Žinutės apie miestus
Žinutės apie miestus
Lietuva
1922-12-16 p.4
Žinutė
Užmirštas miestas
Užmirštas miestas
Lietuva
1922-10-11 p.2
Straipsnis
Naujai pastatytas geležinkelis Kazlų Rūda-Šeštokai
Naujai pastatytas geležinkelis Kazlų Rūda-Šeštokai
Lietuva
1924-05-08 p.4-5
Straipsnis
Miestelis apleistas
Miestelis apleistas
Lietuva
1924-10-24 p.6
Žinutė
Alytus
Alytus
Lietuvos Aidas
1939-01-13 p.7
Žinutė
Statys mokytojams sanatoriją
Statys mokytojams sanatoriją
Lietuvos Aidas
1939-03-23 p.3
Straipsnis
Reikia viešbučių ir valgyklos
Reikia viešbučių ir valgyklos
Lietuvos Aidas
1939-04-12 p.6
Žinutė
Varėnos-Alytaus ruože nuimami bėgiai
Varėnos-Alytaus ruože nuimami bėgiai
Lietuvos Žinios
1935-06-11 p.7
Žinutė
Žinutė apie Varėnos - Alytaus geležinkelio nuardymą
Žinutė apie Varėnos - Alytaus geležinkelio nuardymą
Lietuvos Žinios
1935-07-12 p.7
Žinutė
Rengiasi statyti tiltus
Rengiasi statyti tiltus
Lietuvos Žinios
1940-02-19 p.9
Žinutė
Keičiasi Dzūkijos veidas
Keičiasi Dzūkijos veidas
Lietuvos Aidas
1939-11-30 p.4
Straipsnis
Reikia atstatyti Varėną
Reikia atstatyti Varėną
Lietuvos Aidas
1939-12-15 p.7
Straipsnis
Vilniaus srities suskirstymas
Vilniaus srities suskirstymas
Lietuvos Aidas
1940-02-01 p.1
Straipsnis
Lankytinos vietos Dzūkijoje
Lankytinos vietos Dzūkijoje
Lietuvos Aidas
1940-06-04 p.5
Straipsnis
KMLK Dainavos sanatorija Varėnoje
KMLK Dainavos sanatorija Varėnoje
Lietuvos Aidas
1940-06-10 p.3
Straipsnis
Traukinių judėjimas
Traukinių judėjimas
Lietuvos Žinios
1926-01-01 p.5
Žinutė
1 37
Susiję objektai
Kauno tvirtovės IV fortas
Kauno tvirtovės IV fortas
1882 - 1889
Biržuvėnų dvaro sodyba
Biržuvėnų dvaro sodyba
1750 - 1914
Biržuvėnų dvaro ledainė
Biržuvėnų dvaro ledainė
1900 - 1914
Biržuvėnų dvaro malūnas-elektros jėgainė
Biržuvėnų dvaro malūnas-elektros jėgainė
1900 - 1938
Biržuvėnų dvaro obuolinė
Biržuvėnų dvaro obuolinė
1900 - 1914
Biržuvėnų dvaro kiaulidė
Biržuvėnų dvaro kiaulidė
1900 - 1910
Biržuvėnų dvaro tvartas
Biržuvėnų dvaro tvartas
1904
Alytaus sinagoga
Alytaus sinagoga
Senosios Varėnos Andriaus Ryliškio vidurinė mokykla
Senosios Varėnos Andriaus Ryliškio vidurinė mokykla
1 9
Yra Buvusi Varėnos karinė stovykla (Išlikęs) dalis

Carinės Rusijos valdžiai įkūrus Vilniaus karinės apygardos kariuomenės pratimų stovyklą ir pratimų poligoną, „kariniame miestelyje 1894 m. buvo pastatyta geležinkelio stotis Poligon su vandens bokštu, vandens pumpavimo stotimi prie Varėnio ežero. Greitai stočiai prigijo Artilerijskaja pavadinimas.“[1]


Lietuvai praradus Vilniaus kraštą geležinkelio atkarpa nuo Alytaus iki pasienio prarado savo aktualumą. „Nuo 1924 iki 1927 m. traukiniai iš Kauno pro Alytų iki Artilerijos stoties dar važiuodavo. Tačiau 1927 m. geležinkelių valdybai nusprendus tiltą per Nemuną Alytuje uždaryti“[2], atšaka į Varėną buvo apleista, o vėliau ir išardyta. Po penkerių metų geležinkelis „Lietuvos aide“ aprašomas kaip visiškai sunykęs: „Geležinkelis, kuris nuo pat Alytaus iki netolimos administracijos linijos dabar nenaudojamas, užneštas smėliu, apaugęs žolėmis, o kai kur ir medžiais. Tik bėgiai ir supiltas kelias liudiją, kad čia ėjo geležinkelis, kuriuo būtų galima pasiekti Gedimino sostinę.“[3]


Komplekso ardymo darbai buvo ilgalaikis procesas. Ardymo darbus vykdė „50 rangovo Karpano darbininkų“[4]. Nuimti bėgiai buvo sandėliuojami „Alytaus stotyje“[5]. 1936 m. „Lietuvos žiniose“ fiksuojama, kad „neseniai buvo baigtas ardyti geležinkelis tarp Alytaus ir Varėnos. Dabar ardomas ir paskutinis to geležinkelio galiukas tarp sugriauto geležinkelio tilto ir stoties. Žadama taip pat ardyti geležinkelio stotyje dar du kelius.“[6] Visgi ir šiandiena vis dar galime aptikti buvusios linijos pėdsakų. Vienas iš įdomesnių – geležinkelio tilto atramos.


Geležinkelio stoties pastatas ko gero taip pat būtų sulaukęs liūdno likimo. Tačiau 1930 m. čia buvo nuspręsta čia kurti „Dainavos“ sanatoriją: „stoties trobesiai su 40 ha. žemės išnuomoti Kauno miesto ligonių kasai“[7]. Tiesa, lyginant su tai panašiai paskirčiai pritaikytu karininkų ramovės pastatu, sanatoriniam gydymui sąlygos čia buvo kiek kuklesnės: „Dainavos sanatorija yra perdirbta iš geležinkelio stotelės, ir labai mažai atremontuota. Ir nors jau veikia nuo 1931 m. tačiau sanatoriškos išvaizdos nė neturi“[8].


Komplekso teritorijoje yra išlikusi ledainė. Netoli stoties yra išlikęs vandentiekio bokštas. „1952 m. buvęs Varėnos miškų pramonės ūkis pastatą iš Geležinkelių valdybos nupirko. 1958 m. atlikus pastato rekonstrukciją, čia buvo įrengtos Glūko girininkijos patalpos bei trys butai girininkijos darbuotojams. Glūko girininkija čia veikė iki 1989 m., kol buvo sujungta su Merkio girininkija.“[9]


Vaidas Petrulis




[1] Oranai, geležinkelis ir Lageris. Prieiga per internetą: http://www.olitaorany.puslapiai.lt/stotis_artilerija.htm  


[2] Glūko geležinkelio stoties pastatų kompleksas. Kultūros vertybių registras, u.n. 12201. Prieiga per internetą: http://kvr.kpd.lt/#/static-heritage-search


[3] Kur sraunus ir neramus Merkys administracijos linijos pareigas eina. Lietuvos aidas, 1932 m. rugpjūčio 13, p. 9.


[4] Lietuvos žinios, 1935 m. liepos 12 d., p. 7.


[5] Lietuvos žinios, 1935 m. birželio 11, p. 7.


[6] Ardo geležinkelį. Lietuvos žinios, 1936 m. gegužės 25 d., p. 2.


[7] Kur sraunus ir neramus Merkys administracijos linijos pareigas eina. Lietuvos aidas, 1932 m. rugpjūčio 13, p. 9.


[8] Dainavos sanatorija. Lietuvos aidas, 1937 m. kovo 30 d., p. 7.


[9] Glūko geležinkelio stoties pastatų kompleksas. Kultūros vertybių registras, u.n. 12201. Prieiga per internetą: http://kvr.kpd.lt/#/static-heritage-search


Stotis XX a. pradžioje. Kultūros vertybių registras, u.n. 12201. Nuotr. iš KPD internetinio psl.
Stotis XX a. pradžioje. Kultūros vertybių registras, u.n. 12201. Nuotr. iš KPD internetinio psl.
Stotis XX a. pradžioje. Kultūros vertybių registras, u.n. 12201. Nuotr. iš KPD internetinio psl.
Stotis XX a. pradžioje. Kultūros vertybių registras, u.n. 12201. Nuotr. iš KPD internetinio psl.
Buvęs geležinkelio stoties pastatas. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Buvęs geležinkelio stoties pastatas. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Buvęs geležinkelio stoties pastatas. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Buvęs geležinkelio stoties pastatas. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Buvęs geležinkelio stoties pastatas. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Buvęs geležinkelio stoties pastatas. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Buvęs geležinkelio stoties pastatas. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Buvęs geležinkelio stoties pastatas. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Ledaine. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Ledaine. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Vandentiekio bokšto likučiai. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Vandentiekio bokšto likučiai. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Vandentiekio bokšto likučiai. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Vandentiekio bokšto likučiai. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Geležinkelio tilto likučiai. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Geležinkelio tilto likučiai. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Tiltas. Iš R. Jauros asmeninės kolekcijos.
Tiltas. Iš R. Jauros asmeninės kolekcijos.
Geležinkelio tilto likučiai. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Geležinkelio tilto likučiai. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Geležinkelio tilto likučiai. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Geležinkelio tilto likučiai. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Geležinkelio tilto likučiai. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Geležinkelio tilto likučiai. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Geležinkelio tilto likučiai. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Geležinkelio tilto likučiai. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Geležinkelio tilto likučiai. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Geležinkelio tilto likučiai. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Geležinkelio tilto likučiai. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Geležinkelio tilto likučiai. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Geležinkelio tilto likučiai. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Geležinkelio tilto likučiai. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Geležinkelio tilto likučiai. V. Petrulio nuotr., 2016 m.
Geležinkelio tilto likučiai. V. Petrulio nuotr., 2016 m.