Paminklų restauravimo instituto laboratorinis korpusas (dab. Kultūros paveldo centras)
<p style="text-align: justify;">Architektūros istorinėje aplinkoje raiška plėtojosi atitinkamai bendram konteksto suvokimui – vėlyvuoju sovietmečiu retėjo objektų, pasižyminčių indiferentišku arba kontrastingu santykiu su kontekstu. Kaip teigia šią temą išsamiai analizavusi Eglė Navickienė, po „blogiausio naujos architektūros santykio su istorine aplinka santykio“ 1962-1969 m., sumažėjo tipinių, autonomiškų ir kontrastu besiremiančiu santykiu su aplinka objektų, išsiplėtė jų tipologinė ir stilistinė įvairovė; „be to, 8-ajame dešimtmetyje Lietuvą pasiekė postmodernios architektūros, paremtos istorine tradicija, idėjos. Tai sudarė prielaidas kokybiniams poslinkiams kuriant naują architektūrą istorinėje aplinkoje<a title="" href="#_ftn1">[1]</a>“. Tokia raiška rodo vietos kultūros paminklų apsaugą reglamentuojančių dokumentų, lokalinių sociokultūrinių procesų ir architektūrinių krypčių persidengimą su globaliomis tendencijomis.</p>
<p style="text-align: justify;">Prieš pat Nepriklausomybę suprojektuotas pastatas priklauso laikotarpiui, pasižymėjusiam naujo santykio su kontekstu paieškomis. Jį sukūrusi jaunų architektų grupė užsitarnavo pasitikėjimą įgyvendinant panašios raiškos objektą gretimame kvartale (daugiabutis gyvenamasis namas Šv. Mikalojaus / Žemaitijos g. kampe). Naujas pastatas ant istorinių rūsių plane atkartoja jų senąją struktūrą, o išorėje pateikia ištisą istoristinių formų ir elementų kaleidoskopą: rustuotą pirmą aukštą, karnizus, balkonėlius, kontrastingo dydžio langus, cilindrinį fasado elementą, o visą pastatą vainikuoja prizminis vidaus laiptinės įstiklinimas. Sudėtinga vidinė pastato struktūra nulėmė ir  tokiam pakankamai mažam objektui neįprastai sofistikuotą interjerą su įvairiomis erdvėmis per kelis aukštus bei apgalvotomis detalėmis – fontanėliu, arkadomis.</p>
<p style="text-align: justify;"><em>Martynas Mankus</em></p>
<div style="text-align: justify;"><br /><hr size="1" />
<div>
<p class="Literatura"><a title="" href="#_ftnref1">[1]</a> Navickienė, Eglė. Nauja architektūra istorinėje aplinkoje: kūrimo patirtis. Vilnius: Technika, 2006, p. 139</p>
</div>
</div>
Adresas: Vilniaus m. sav., Vilniaus m., Ašmenos g. 10
Architektūros tipas: Profesionalus
Architektai: Alfredas Trimonis, Audrius Ambrasas, Gintas Adlys
Metai: 1990
Laikotarpis: Sovietmetis, Šiuolaikinė
Architektūros šakos: Architektūra, Statinys
Medžiagos: Mūras (plytų), Gelžbetonis, Kitos medžiagos
Nuotraukos: 3
Susiję objektai
Nebaigtas „Respublikos"/„Inturisto" viešbutis
Nebaigtas „Respublikos"/„Inturisto" viešbutis
1985 - 1988
Fizioterapijos gydyklų kompleksas Druskininkuose
Fizioterapijos gydyklų kompleksas Druskininkuose
1975 - 1981
Druskininkų fizioterapijos gydyklų rekonstrukcija į vandens pramogų parką
Druskininkų fizioterapijos gydyklų rekonstrukcija į vandens pramogų parką
2004 - 2006
Druskininkų poilsio namų su komercinėmis ir gyvenamosiomis patalpomis kompleksas „Saulės sonata“
Druskininkų poilsio namų su komercinėmis ir gyvenamosiomis patalpomis kompleksas „Saulės sonata“
2007
„Hanner“ biurų pastatas
„Hanner“ biurų pastatas
2000 - 2001
„Europos“ prekybos ir verslo centras
„Europos“ prekybos ir verslo centras
2002 - 2004
Europos aikštė
Europos aikštė
2002 - 2004
Kauno paveikslų galerija (dab. Mykolo Žilinsko dailės galerija)
Kauno paveikslų galerija (dab. Mykolo Žilinsko dailės galerija)
1981 - 1989
Krašto apsaugos ministerijos Gynybos štabas
Krašto apsaugos ministerijos Gynybos štabas
1977 - 1997
„Swedbank“ centrinė būstinė
„Swedbank“ centrinė būstinė
2005 - 2009
Parduotuvė „Rėda“ Kaune
Parduotuvė „Rėda“ Kaune
1976 - 1986
Pradinė mokykla (buvę pionierių namai) Palangoje
Pradinė mokykla (buvę pionierių namai) Palangoje
1985
Valstybinio socialinio draudimo įstaiga Birštone
Valstybinio socialinio draudimo įstaiga Birštone
1996
Visuomeninis prekybos centras „Šeškinė“
Visuomeninis prekybos centras „Šeškinė“
1983 - 1984
Dailininko Kazimiero Žoromskio kūrybinės dirbtuvės su gyvenamosiomis patalpomis
Dailininko Kazimiero Žoromskio kūrybinės dirbtuvės su gyvenamosiomis patalpomis
1989 - 1995
Viešbučio ir restorano "Astorija" interjeras
Viešbučio ir restorano "Astorija" interjeras
1983
Prekybos centras "Kalniečiai"
Prekybos centras "Kalniečiai"
1978 - 1988
Vilniaus gatvė – pėsčiųjų alėja Šiauliuose
Vilniaus gatvė – pėsčiųjų alėja Šiauliuose
1974 - 1986
Alytaus miesto teatras ir Alytaus miesto savivaldybės administracinis pastatas
Alytaus miesto teatras ir Alytaus miesto savivaldybės administracinis pastatas
1985 - 1989
Skapiškio kultūros namai
Skapiškio kultūros namai
1990
Dr. Vinco Kudirkos muziejus
Dr. Vinco Kudirkos muziejus
1992 - 1998
1 21

Architektūros istorinėje aplinkoje raiška plėtojosi atitinkamai bendram konteksto suvokimui – vėlyvuoju sovietmečiu retėjo objektų, pasižyminčių indiferentišku arba kontrastingu santykiu su kontekstu. Kaip teigia šią temą išsamiai analizavusi Eglė Navickienė, po „blogiausio naujos architektūros santykio su istorine aplinka santykio“ 1962-1969 m., sumažėjo tipinių, autonomiškų ir kontrastu besiremiančiu santykiu su aplinka objektų, išsiplėtė jų tipologinė ir stilistinė įvairovė; „be to, 8-ajame dešimtmetyje Lietuvą pasiekė postmodernios architektūros, paremtos istorine tradicija, idėjos. Tai sudarė prielaidas kokybiniams poslinkiams kuriant naują architektūrą istorinėje aplinkoje[1]“. Tokia raiška rodo vietos kultūros paminklų apsaugą reglamentuojančių dokumentų, lokalinių sociokultūrinių procesų ir architektūrinių krypčių persidengimą su globaliomis tendencijomis.


Prieš pat Nepriklausomybę suprojektuotas pastatas priklauso laikotarpiui, pasižymėjusiam naujo santykio su kontekstu paieškomis. Jį sukūrusi jaunų architektų grupė užsitarnavo pasitikėjimą įgyvendinant panašios raiškos objektą gretimame kvartale (daugiabutis gyvenamasis namas Šv. Mikalojaus / Žemaitijos g. kampe). Naujas pastatas ant istorinių rūsių plane atkartoja jų senąją struktūrą, o išorėje pateikia ištisą istoristinių formų ir elementų kaleidoskopą: rustuotą pirmą aukštą, karnizus, balkonėlius, kontrastingo dydžio langus, cilindrinį fasado elementą, o visą pastatą vainikuoja prizminis vidaus laiptinės įstiklinimas. Sudėtinga vidinė pastato struktūra nulėmė ir  tokiam pakankamai mažam objektui neįprastai sofistikuotą interjerą su įvairiomis erdvėmis per kelis aukštus bei apgalvotomis detalėmis – fontanėliu, arkadomis.


Martynas Mankus




[1] Navickienė, Eglė. Nauja architektūra istorinėje aplinkoje: kūrimo patirtis. Vilnius: Technika, 2006, p. 139


Paminklų restauravimo instituto laboratorinis korpusas (dab. Kultūros paveldo centras), M. Mankaus nuotr., 2018 m.
Paminklų restauravimo instituto laboratorinis korpusas (dab. Kultūros paveldo centras), M. Mankaus nuotr., 2018 m.
Paminklų restauravimo instituto laboratorinis korpusas (dab. Kultūros paveldo centras), M. Mankaus nuotr., 2018 m.
Paminklų restauravimo instituto laboratorinis korpusas (dab. Kultūros paveldo centras), M. Mankaus nuotr., 2018 m.
Paminklų restauravimo instituto laboratorinis korpusas (dab. Kultūros paveldo centras), M. Mankaus nuotr., 2018 m.
Paminklų restauravimo instituto laboratorinis korpusas (dab. Kultūros paveldo centras), M. Mankaus nuotr., 2018 m.