Naujosios Akmenės kultūros rūmai (Išlikęs, k.k.v.r. 28188) (0)
Adresas: Akmenės r. sav., Naujosios Akmenės m. (Naujosios Akmenės miesto sen.), Nepriklausomybės al. 25
Architektūros tipas: Profesionalus
Architektai: V. Naujikas, Simonas Ramunis
Stiliai: "Socialistinis realizmas"
Metai: 1949 - 1958
Etninis regionas: Nenurodyta
Regionas: Šiauliai
Laikotarpis: Sovietmetis
Architektūros šakos: Architektūra, Statinys, Kultūros/sporto/poilsio, Kultūros namai
Medžiagos: Mūras (plytų), Kitos medžiagos
Nuotraukos: 7
Mokslo darbų: 0
Susideda iš 0 objekto(-ų)
Reikšminiai žodžiai: "Socialistinis realizmas", Kultūros įstaigos, Kultūros namai
Teritorijos: Naujoji Akmenė, Naujosios akmenės kultūros rūmai

Simbolinis naujai kuriamo cemento gamyklos darbininkų miestelio centras – Naujosios Akmenės kultūros rūmai – vienas išraiškingiausių stalinistinės epochos architektūrinių pavyzdžių Lietuvoje, turėjusių byloti apie naujosios sovietinės santvarkos pranašumą prieš Vakarus ar „buržuazinę Lietuvą“.

Kaip pastebi šios epochos tyrinėtojas S. Chan-Magomedovas, simbolinio architektūros krūvio paieška sovietinėje architektūroje ima reikštis jau pirmaisiais metais po revoliucijos, kuomet „buvo siekiama, kad naujieji proletariato visuomeniniai pastatai atrodytų dideli ir didingi. Darbininkai jau iškart norėjo matyti šviesią ateitį grandiozinių pastatų pavidalu – būtinai „rūmuose“ (darbininkų rūmuose, liaudies rūmuose, darbo rūmuose, kultūros rūmuose ir kt.) ir netgi „šventovėse“ (visuomenės bendravimo šventovė, mokslo ir kultūros šventovė ir kt.), kurie buvo traktuojami kaip naujosios valdžios simboliai. Naujųjų visuomeninių pastatų architektūra tarsi erdviškai apipavidalino buvusių herojiškų metų revoliucinę būtį, kūrė erdvę aktyviai masių revoliucinei veiklai“[1]. Tokiu būdu įsivyravo koncepcija, anot kurios architektūra turėjo tapti naujos visuomenės formavimosi paminklu. Vėliau tik teko pasirinkti „paminklinės architektūros“ savybes geriau įkūnijančią kompozicinę raišką. Stalinizmo ideologams atrodė, kad „lengvi ir elegantiški konstruktyvistų sprendimai neturėjo monumentalumo kokybės, kurios reikalavo nauja epocha“[2], tad „socialistinio realizmo" tiesoms įkūnyti buvo pasirinkta monumentali, istoristinių formų bei socialistinio dekoro prisodrinta architektūra.

Naujosios Akmenės kultūros rūmai, statyti pagal tipinį 1949 m. projektą, kaip tik šias idėjas ir įkūnija. Monumentalus, naujai kuriamo cemento fabriko darbininkų miestelio centrą pabrėžiantis pastatas savo aplinkoje iš tiesų buvo tikri „rūmai". Istoristinį pastatą puošė fasade įkomponuotos originalios gelžbetoninės skulptūros „Šokėjas" (skulpt. Gediminas Jokūbonis) ir „Lietuvaitė" (skulpt. Kazys Kisielis). Priešais pagrindinį fasadą pastatyta „socrealizmo" stiliaus cementinė skulptūra „Darbininkas" (aut. Jonas Vasilevičius). Interjerą kūrė architektas Simonas Ramunis.

Vaidas Petrulis



[1] Хан-Магомедов, С. О. Илья Голосов. Москва, 1988, c. 98.

[2] Tarkhanov, A.  Architecture of the Stalin Era. New York, 1992, p. 65.