Viešbutis-restoranas „Pajūris“ Palangoje
(Išlikęs
)
<p style="text-align: justify;">Sovietinėje Lietuvoje kurortų statyba buvo tapusi gana savitu architektūrinio pasaulio reiškiniu. Nepaisant to, kad nemaža dalis tais metais rekreacinėse teritorijose atsiradusių objektų vertinant iš šios dienos pozicijų atrodo gana niūriai, monotoniškai, neretai ir pernelyg agresyvaus mastelio, Druskininkuose, Neringoje ar Palangoje galime rasti pastatų kurie savotiškai reprezentavo to meto architektūrines idėjas bei siekius pažvelgti į statybos pramonę kiek kūrybingiau.</p>
<p style="text-align: justify;">Pirmuoju pokario dešimtmečiu, kuomet buvo projektuojamas viešbutis-restoranas „Pajūris“, Palanga dar toli gražu neprilygo šurmulingam vėlyvojo sovietmečio kurortui, kokiu jis tapo po kelerių dešimtmečių. Antai tuometis Palangos vyriausias architektas Alfredas Paulauskas prisimena: „pėsčiųjų tiltas į jūrą bemaž sugriuvęs, miestovaizdyje dominavo medinėmis tvorelėmis aptvertos gatvės. Negana to, per pokario dešimtmetį buvo pristatyta visokiausių ideologinių skulptūrų: ant kiekvieno kampo stovėjo Leninai, Stalinai ir panašios tematikos objektai.<a title="" href="#_ftn1">[1]</a> Ne ką gražiau kurorto vaizdas piešiamas ir to meto spaudoje: „<...> smarkiai apleistos miesto gatvės, šaligatviai, tvoros. Dar daug lūšnų, apgriuvusių nameliūkščių, priklausančių Palangos miesto komunalinio ūkio skyriui. Beveik pačiame miesto centre kėpso aplūžęs malūnas su vienu sparnu, neskoningai įrengtos parduotuvių ir visuomeninio maitinimo įstaigų vitrinos“<a title="" href="#_ftn2">[2]</a>.</p>
<p style="text-align: justify;">Visgi, net ir varganame kontekste 1955 m. suprojektuotas viešbutis iliustruoja pirmąjį sovietinės Palangos transformacijų etapą, kuris neatsiejamas nuo pompastiškojo stalinistinio „socialistinio realizmo“. Tiesa, apie laikmetį daugiau byloja istoristinė statinio tektonika, tipiškas aplinkos sutvarkymo planas ar net gana dekoratyvūs architektūriniai brėžiniai, nei būdingas puošnumas, kurio čia gerokai mažiau nei tokiuose objektuose kaip pirmasis Vilniaus oro uosto korpusas ar kino teatras „Pergalė“ Vilniuje. Pastatas greičiau primeną solidžių proporcijų tarpukarinę architektūrą. Ne veltui projekto vadovu buvo vienas žymiausių tarpukario Lietuvos architektų – Jokūbas Peras (projekto autorė – Nina Špikienė). Kompoziciniam paprastumui galbūt atsiliepė ir tai, kad 100 vietų viešbučio statybos buvo baigtos tik 1959 m.<a title="" href="#_ftn3">[3]</a>, jau įsibėgėjus „nesaikingumų“ pašalinimo doktrinai. Tad viešbučio architektūra yra vienas įdomių ir būdingų pavyzdžių iliustruojančių pereinamąjį laikotarpį iš „socialistinio realizmo“ į chruščiovinį socialistinį modernizmą.</p>
<p style="text-align: justify;"><em>Vaidas Petrulis</em></p>
<div style="text-align: justify;"><br /><hr size="1" />
<div>
<p><a title="" href="#_ftnref1">[1]</a> Interviu su architektu Alfredu Paulausku, Kaunas, 2007 gegužės 28, užrašė Vaidas Petrulis. </p>
</div>
<div>
<p><a title="" href="#_ftnref2">[2]</a> Vabalas A. Palanga laukia rūpestingų rankų. <em>Literatūra ir menas</em>, 1954 gegužės 8 d., p. 3.</p>
</div>
<div>
<p><a title="" href="#_ftnref3">[3]</a> Gricius A. Senosios Palangos jaunatvė. <em>Literatūra ir menas</em>, 1959 vasario 2 d., p. 4.</p>
</div>
</div>
Adresas: Palangos sav., Palangos m., J. Basanavičiaus g. 9 / S. Daukanto g. 3
Architektūros tipas: Profesionalus
Architektai: Nina Špikienė, Jokūbas Peras
Metai: 1955
Laikotarpis: Sovietmetis
Architektūros šakos: Architektūra, Statinys, Viešbutis, Gyvenamieji, Kavinė / Restoranas / Valgykla
Medžiagos: Mūras (plytų)
Nuotraukos: 10
Susiję objektai
„Pergalės“ fabriko daugiabučių namų kvartalas Kaune
„Pergalės“ fabriko daugiabučių namų kvartalas Kaune
1949 - 1956
„Pergalės“ fabriko gyvenamojo komplekso namas
„Pergalės“ fabriko gyvenamojo komplekso namas
1949 - 1957
„Pergalės“ fabriko gyvenamojo komplekso vartai
„Pergalės“ fabriko gyvenamojo komplekso vartai
1949 - 1956
Buvęs 75 vietų vaikų darželis „Pergalės“ fabriko gyvenamajame kvartale
Buvęs 75 vietų vaikų darželis „Pergalės“ fabriko gyvenamajame kvartale
1949 - 1956
„Pergalės“ fabriko gyvenamojo komplekso namas
„Pergalės“ fabriko gyvenamojo komplekso namas
1949 - 1956
Pirties ir skalbyklos Telšiuose projektas
Pirties ir skalbyklos Telšiuose projektas
1941
Kauno srities centrinio stadiono projektas
Kauno srities centrinio stadiono projektas
1951
Darbininkų ir tarnautojų kvartalas Panevėžyje
Darbininkų ir tarnautojų kvartalas Panevėžyje
1940 - 1941
Linksmakalnio karinė bazė
Linksmakalnio karinė bazė
1944 - 1950
Jaunojo žiūrovo (dab. KVADT) teatras
Jaunojo žiūrovo (dab. KVADT) teatras
1950 - 1959
Kauno geležinkelio stotis
Kauno geležinkelio stotis
1949 - 1953
„Pergalės“ gyvenamojo komplekso namas
„Pergalės“ gyvenamojo komplekso namas
1952 - 1954
Klaipėdos Marijos Taikos Karalienės bažnyčia
Klaipėdos Marijos Taikos Karalienės bažnyčia
1957 - 1960
Žaliasis tiltas Vilniuje
Žaliasis tiltas Vilniuje
1948 - 1952
Vilniaus geležinkelio stotis
Vilniaus geležinkelio stotis
1946 - 1950
Lukiškių aikštė Vilniuje
Lukiškių aikštė Vilniuje
1948 - 1950
Daugiabutis namas Laisvės alėjoje
Daugiabutis namas Laisvės alėjoje
1954 - 1955
Pirtis Kaune
Pirtis Kaune
1953 - 1956
Naujosios Akmenės kultūros rūmai
Naujosios Akmenės kultūros rūmai
1949 - 1958
Daugiabučiai gyvenamieji namai Kaune, A. Mickevičiaus g. 58 ir 56
Daugiabučiai gyvenamieji namai Kaune, A. Mickevičiaus g. 58 ir 56
1951 - 1956
1953 m. Šiaulių miesto centrinės dalies plano projektas
1953 m. Šiaulių miesto centrinės dalies plano projektas
1952 - 1953
Kauno HES administracinis pastatas (dab. Kauno Humanitarinė pagrindinė mokykla)
Kauno HES administracinis pastatas (dab. Kauno Humanitarinė pagrindinė mokykla)
1956
KTU Bendrabučiai Kaune
KTU Bendrabučiai Kaune
1953 - 1954
Poilsio namų „Žuvėdra“ Palangoje III korpusas
Poilsio namų „Žuvėdra“ Palangoje III korpusas
1954 - 1956
Sanatorija „Draugystė“ Druskininkuose
Sanatorija „Draugystė“ Druskininkuose
1956
1 25

Sovietinėje Lietuvoje kurortų statyba buvo tapusi gana savitu architektūrinio pasaulio reiškiniu. Nepaisant to, kad nemaža dalis tais metais rekreacinėse teritorijose atsiradusių objektų vertinant iš šios dienos pozicijų atrodo gana niūriai, monotoniškai, neretai ir pernelyg agresyvaus mastelio, Druskininkuose, Neringoje ar Palangoje galime rasti pastatų kurie savotiškai reprezentavo to meto architektūrines idėjas bei siekius pažvelgti į statybos pramonę kiek kūrybingiau.


Pirmuoju pokario dešimtmečiu, kuomet buvo projektuojamas viešbutis-restoranas „Pajūris“, Palanga dar toli gražu neprilygo šurmulingam vėlyvojo sovietmečio kurortui, kokiu jis tapo po kelerių dešimtmečių. Antai tuometis Palangos vyriausias architektas Alfredas Paulauskas prisimena: „pėsčiųjų tiltas į jūrą bemaž sugriuvęs, miestovaizdyje dominavo medinėmis tvorelėmis aptvertos gatvės. Negana to, per pokario dešimtmetį buvo pristatyta visokiausių ideologinių skulptūrų: ant kiekvieno kampo stovėjo Leninai, Stalinai ir panašios tematikos objektai.[1] Ne ką gražiau kurorto vaizdas piešiamas ir to meto spaudoje: „<...> smarkiai apleistos miesto gatvės, šaligatviai, tvoros. Dar daug lūšnų, apgriuvusių nameliūkščių, priklausančių Palangos miesto komunalinio ūkio skyriui. Beveik pačiame miesto centre kėpso aplūžęs malūnas su vienu sparnu, neskoningai įrengtos parduotuvių ir visuomeninio maitinimo įstaigų vitrinos“[2].


Visgi, net ir varganame kontekste 1955 m. suprojektuotas viešbutis iliustruoja pirmąjį sovietinės Palangos transformacijų etapą, kuris neatsiejamas nuo pompastiškojo stalinistinio „socialistinio realizmo“. Tiesa, apie laikmetį daugiau byloja istoristinė statinio tektonika, tipiškas aplinkos sutvarkymo planas ar net gana dekoratyvūs architektūriniai brėžiniai, nei būdingas puošnumas, kurio čia gerokai mažiau nei tokiuose objektuose kaip pirmasis Vilniaus oro uosto korpusas ar kino teatras „Pergalė“ Vilniuje. Pastatas greičiau primeną solidžių proporcijų tarpukarinę architektūrą. Ne veltui projekto vadovu buvo vienas žymiausių tarpukario Lietuvos architektų – Jokūbas Peras (projekto autorė – Nina Špikienė). Kompoziciniam paprastumui galbūt atsiliepė ir tai, kad 100 vietų viešbučio statybos buvo baigtos tik 1959 m.[3], jau įsibėgėjus „nesaikingumų“ pašalinimo doktrinai. Tad viešbučio architektūra yra vienas įdomių ir būdingų pavyzdžių iliustruojančių pereinamąjį laikotarpį iš „socialistinio realizmo“ į chruščiovinį socialistinį modernizmą.


Vaidas Petrulis




[1] Interviu su architektu Alfredu Paulausku, Kaunas, 2007 gegužės 28, užrašė Vaidas Petrulis. 


[2] Vabalas A. Palanga laukia rūpestingų rankų. Literatūra ir menas, 1954 gegužės 8 d., p. 3.


[3] Gricius A. Senosios Palangos jaunatvė. Literatūra ir menas, 1959 vasario 2 d., p. 4.


Fasadas is Daukanto g. puses. KAA, f. R-1702, ap. 2, b. 90, l. 4
Fasadas is Daukanto g. puses. KAA, f. R-1702, ap. 2, b. 90, l. 4
Galinis fasadas. KAA, f. R-1702, ap. 2, b. 90, l. 5
Galinis fasadas. KAA, f. R-1702, ap. 2, b. 90, l. 5
Situacijos planas. KAA, f. R-1702, ap. 2, b. 90, l. 1
Situacijos planas. KAA, f. R-1702, ap. 2, b. 90, l. 1
V. Migonytės nuotr., 2012 m.
V. Migonytės nuotr., 2012 m.
V. Migonytės nuotr., 2012 m.
V. Migonytės nuotr., 2012 m.
V. Migonytės nuotr., 2012 m.
V. Migonytės nuotr., 2012 m.
V. Migonytės nuotr., 2012 m.
V. Migonytės nuotr., 2012 m.
V. Migonytės nuotr., 2012 m.
V. Migonytės nuotr., 2012 m.
V. Migonytės nuotr., 2012 m.
V. Migonytės nuotr., 2012 m.
V. Migonytės nuotr., 2012 m.
V. Migonytės nuotr., 2012 m.