„Europos“ prekybos ir verslo centras
(Išlikęs
)
<p style="text-align: justify;">Audriaus Ambraso suprojektuotas „Europos“ prekybos ir verslo centras žymi svarbų politinį Lietuvos istorijos įvykį – įstojimą į Europos Sąjungą, todėl kompleksas buvo taip ir pavadintas, o pats pastatas tiek savo aukščiu, tiek architektūrine kompozicija tapo svarbiausia Vilniaus naujosios architektūros dominante. Ir nors kai kurie mokslininkai teigia, jog „nuo nepriklausomybės paskelbimo praėjo nemažai laiko, o valstybingumo urbanistinio įprasminimo, deja, neturime"<a name="_ftnref1" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/Europa%20text.doc#_ftn1"></a>[1], reikia pripažinti, kad „Europos“ kompleksas lig šiol ryškiausiai įprasmina naujuosius rinkos ekonomikos santykius Lietuvoje.</p>
<p style="text-align: justify;">Pastatas sudarytas iš dviejų korpusų: trijų aukštų horizontalios prekybos centro dalies ir 33 aukštų, aukščiausio administracinio pastato Baltijos šalyse (H148 m.), vadinamo „Europos bokštu", po kuriuo įrengta automobilių stovėjimo aikštelė. Prekybos centro vidaus plano sprendimas remiasi ašine kompozicija, kai aplink pagrindinį, stiklu dengtą pasažą, išdėstomos parduotuvės, kavinės ar kitos pramogų zonos. Šis korpusas turi tiesioginį ryšį su automobilių parkavimu ir bokštu. Lenktas pastato tūris harmoningai atkartoja Europos aikštės plano struktūrą.</p>
<p style="text-align: justify;">Vertikalioji pastato dalis, kuri tarsi sudaryta iš dviejų nevienodo aukščio puscilindrių, E. Gaudučio nuomone, primena Vokietijoje statytus aukštybinius pastatus tarp 1997 ir 2003 metų. Autorius taip pat pastebi postmodernizmo užuomazgas, kai lenktas stiklas ir praslinkti oranžiniai aliuminio lakštai kuria fasado ornamentiką<a name="_ftnref2" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/Europa%20text.doc#_ftn2"></a>[2]. Tačiau, kita vertus, vertikalės tūrinė kompozicija, grįsta grynosiomis formomis, alsuoja šiuolaikinei Lietuvos architektūrai būdinga minimalistinės pakraipos <em>high tech</em> maniera.</p>
<p style="text-align: justify;">Apibendrinant galima pasakyti, kad iš įvairių miesto vietų gerai matoma „Europos" komplekso vertikalė ir ateityje turėtų išlikti aukščiausiu tašku „skraistės" formos Vilniaus miesto naujojo centro architektūrinės kalvos kompozicijoje<a name="_ftnref3" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/Europa%20text.doc#_ftn3"></a>[3]. Tokiu būdu šis pastatas įtakoja/įtakos ir kitų čia statomų aukštutinių pastatų tiek tūrinės erdvinės, tiek fasadų kompozicijos savybes.</p>
<p style="text-align: justify;"><em>Kastytis Rudokas</em></p>
<p style="text-align: justify;"> </p>
<p style="text-align: justify;"> </p>
<hr style="text-align: justify;" size="1" />
<p style="text-align: justify;"><a name="_ftn1" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/Europa%20text.doc#_ftnref1"></a>[1] Motieka, S. Besiformuojančio Vilniaus moderniojo centro urbanistinis modelis<em>. </em><em>Urbanistika ir architektūra,</em> 2009, t. 33, nr. 4. p. 195.</p>
<p style="text-align: justify;"><a name="_ftn2" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/Europa%20text.doc#_ftnref2"></a>[2] Gaudutis, E. <em>Lietuvos aukštybiniai pastatai pasaulio architektūros kontekste </em>[žiūrėta 2012 m. birželio 28 d.]  <<a href="http://www.spec.lt/get.php?f.24416">http://www.spec.lt/get.php?f.24416</a>>.</p>
<p style="text-align: justify;">[3] Motieka, op. cit., p. 202–203.</p>
<p style="text-align: justify;"> </p>
Adresas: Vilniaus m. sav., Vilniaus m., Konstitucijos pr. 7, 7A
Architektūros tipas: Profesionalus
Architektai: Audrius Ambrasas, Vilma Adomonytė, Rasa Ambrasienė, Donatas Malinauskas, Darius Juškevičius
Metai: 2002
Laikotarpis: Šiuolaikinė
Architektūros šakos: Architektūra, Statinys, Administraciniai, Prekybiniai, Biuras / Ofisasi
Medžiagos: Gelžbetonis, Kitos medžiagos
Nuotraukos: 7
Susiję objektai
Druskininkų poilsio namų su komercinėmis ir gyvenamosiomis patalpomis kompleksas „Saulės sonata“
Druskininkų poilsio namų su komercinėmis ir gyvenamosiomis patalpomis kompleksas „Saulės sonata“
2007
„Hanner“ biurų pastatas
„Hanner“ biurų pastatas
2000 - 2001
Europos aikštė
Europos aikštė
2002 - 2004
„Swedbank“ centrinė būstinė
„Swedbank“ centrinė būstinė
2005 - 2009
Paminklų restauravimo instituto laboratorinis korpusas (dab. Kultūros paveldo centras)
Paminklų restauravimo instituto laboratorinis korpusas (dab. Kultūros paveldo centras)
1990
Dr. Vinco Kudirkos muziejus
Dr. Vinco Kudirkos muziejus
1992 - 1998
1 6

Audriaus Ambraso suprojektuotas „Europos“ prekybos ir verslo centras žymi svarbų politinį Lietuvos istorijos įvykį – įstojimą į Europos Sąjungą, todėl kompleksas buvo taip ir pavadintas, o pats pastatas tiek savo aukščiu, tiek architektūrine kompozicija tapo svarbiausia Vilniaus naujosios architektūros dominante. Ir nors kai kurie mokslininkai teigia, jog „nuo nepriklausomybės paskelbimo praėjo nemažai laiko, o valstybingumo urbanistinio įprasminimo, deja, neturime"[1], reikia pripažinti, kad „Europos“ kompleksas lig šiol ryškiausiai įprasmina naujuosius rinkos ekonomikos santykius Lietuvoje.


Pastatas sudarytas iš dviejų korpusų: trijų aukštų horizontalios prekybos centro dalies ir 33 aukštų, aukščiausio administracinio pastato Baltijos šalyse (H148 m.), vadinamo „Europos bokštu", po kuriuo įrengta automobilių stovėjimo aikštelė. Prekybos centro vidaus plano sprendimas remiasi ašine kompozicija, kai aplink pagrindinį, stiklu dengtą pasažą, išdėstomos parduotuvės, kavinės ar kitos pramogų zonos. Šis korpusas turi tiesioginį ryšį su automobilių parkavimu ir bokštu. Lenktas pastato tūris harmoningai atkartoja Europos aikštės plano struktūrą.


Vertikalioji pastato dalis, kuri tarsi sudaryta iš dviejų nevienodo aukščio puscilindrių, E. Gaudučio nuomone, primena Vokietijoje statytus aukštybinius pastatus tarp 1997 ir 2003 metų. Autorius taip pat pastebi postmodernizmo užuomazgas, kai lenktas stiklas ir praslinkti oranžiniai aliuminio lakštai kuria fasado ornamentiką[2]. Tačiau, kita vertus, vertikalės tūrinė kompozicija, grįsta grynosiomis formomis, alsuoja šiuolaikinei Lietuvos architektūrai būdinga minimalistinės pakraipos high tech maniera.


Apibendrinant galima pasakyti, kad iš įvairių miesto vietų gerai matoma „Europos" komplekso vertikalė ir ateityje turėtų išlikti aukščiausiu tašku „skraistės" formos Vilniaus miesto naujojo centro architektūrinės kalvos kompozicijoje[3]. Tokiu būdu šis pastatas įtakoja/įtakos ir kitų čia statomų aukštutinių pastatų tiek tūrinės erdvinės, tiek fasadų kompozicijos savybes.


Kastytis Rudokas


 


 



[1] Motieka, S. Besiformuojančio Vilniaus moderniojo centro urbanistinis modelisUrbanistika ir architektūra, 2009, t. 33, nr. 4. p. 195.


[2] Gaudutis, E. Lietuvos aukštybiniai pastatai pasaulio architektūros kontekste [žiūrėta 2012 m. birželio 28 d.]  <http://www.spec.lt/get.php?f.24416>.


[3] Motieka, op. cit., p. 202–203.


 


"Europos" prekybos ir verslo centras. A. Ambraso asmeninio archyvo nuotr.
"Europos" prekybos ir verslo centras. A. Ambraso asmeninio archyvo nuotr.
"Europos" prekybos ir verslo centro vertikalė - "Europos" bokštas. A. Ambraso asmeninio archyvo nuotr.
"Europos" prekybos ir verslo centro vertikalė - "Europos" bokštas. A. Ambraso asmeninio archyvo nuotr.
"Europos" bokšto interjero fragmentas. A. Ambraso asmeninio archyvo nuotr.
"Europos" bokšto interjero fragmentas. A. Ambraso asmeninio archyvo nuotr.
"Europos" prekybos centro interjero fragmentas. A. Ambraso asmeninio archyvo nuotr.
"Europos" prekybos centro interjero fragmentas. A. Ambraso asmeninio archyvo nuotr.
"Europos" prekybos ir verslo centro pastato pjūvis. A. Ambraso asmeninis archyvas
"Europos" prekybos ir verslo centro pastato pjūvis. A. Ambraso asmeninis archyvas
"Europos" prekybos ir verslo centro pastato antro aukšto planas. A. Ambraso asmeninis archyvas
"Europos" prekybos ir verslo centro pastato antro aukšto planas. A. Ambraso asmeninis archyvas
"Europos" prekybos ir verslo centro situacijos planas. A. Ambraso asmeninis archyvas
"Europos" prekybos ir verslo centro situacijos planas. A. Ambraso asmeninis archyvas