„Vasaros“ restorano rekonstrukcija ir plėtra
(Išlikęs
)
<p style="text-align: justify;">XXI amžiuje Palangoje atsirado didelis naujų europinius standartus atitinkančių viešbučių, butų ir nuomojamų apartamentų poreikis. Naudojantis tuo, kad miesto centrinė dalis iki tol buvo užstatyta ganėtinai ekstensyviai, vis daugiau projektuota netoliese pagrindinės, didžiausius poilsiautojų srautus pritraukiančios, J. Basanavičiaus gatvės. Vienas ryškiausių tokios urbanistinės plėtros pavyzdžių – „Arches“ architektų parengta ir įgyvendinta „Vasaros“ restorano rekonstrukcija ir naujo komplekso suformavimas aplink jį.</p>
<p style="text-align: justify;">Legendinis restoranas „Vasara“ (1964, arch. Aleksandras Eigirdas) dėl išskirtinio cilindrinės konfigūracijos tūrio bei unikalios skliautinės konstrukcijos buvo tapęs ikoniniu socialistinio modernizmo pavyzdžiu Lietuvoje. Kaip teigia architektai, kuriant naują kompleksą, buvo svarbu išsaugoti būtent šiuos esamo pastato kokybinius parametrus bei urbanistiškai pabrėžti esamą restoraną kaip naujo komplekso centrą<a title="" href="#_ftn1">[1]</a>.</p>
<p style="text-align: justify;">Vis dėlto rekonstrukciją reikėtų vertinti kritiškai. Jei plėtra miestų centrinėse dalyse, anot daugelio urbanistų, yra neišvengiama, siekiant užtikrinti darnią socialinę ir ekonominę raidą, tai šio pastato atnaujinimas kelia abejonių. Į akis krenta, kad išlaikant cilindrinį tūrį buvo pamiršta apie kitą itin svarbią kokybinę kategoriją – fasado skaidrumą. Permatomas stiklo fasadas ir atsiverianti skliautinė kompozicija (ypač aiškiai matoma vakare) buvo ryškus architektūrinis Palangos kurorto ženklas. Panašiai kaip <a href="http://www.autc.lt/lt/architekturos-objektai/931?rt=3&type=2&ss=Operos">Operos ir baleto teatro</a> rūmuose Vilniuje, modernizmo architektūros kompozicijos principai čia kūrė vienovę tarp eksterjero ir interjero. Po rekonstrukcijos pastato fasadas buvo padengtas tamsintu stiklu ir šios vertingos kompozicinės minties neliko.</p>
<p style="text-align: justify;">Naujieji komplekso korpusai gana paprasti: susideda iš keturių panašios stilistikos korpusų, apjungtų vienaaukščiu praėjimu. Anot architektų, išlenkti stikliniai fasadai persidengiantys su aklinomis šoninių sienų plokštumomis, visai kaip ir naujasis <a href="http://www.autc.lt/lt/architekturos-objektai/1598">sporto kompleksas Palangoje</a>, ar senoji skaitykla, simbolizuoja jūros bangas. Galima pastebėti, jog simbolika ir pagarba architektūriniam bei istoriniam kontekstui dažnai būdinga „Arches“ grupės kūryboje. Taip autoriams bent iš dalies pavyko pasiekti, kad istorinis „Vasaros“ restorano pastatas liktų komplekso dominante. Kita vertus, lyginant su kitais architektų darbais, „Vasaros“ restorano kompleksas atrodo kiek nuobodokas ir indiferentiškas šiuolaikinės Lietuvos architektūros kontekste.</p>
<p><em>Kastytis Rudokas</em></p>
<p> </p>
<div><hr size="1" /></div>
<p><a title="" href="#_ftnref1">[1]</a> Vasara. Prieiga per internetą: <a href="http://www.arches.lt/portfolio/vasara/">http://www.arches.lt/portfolio/vasara/</a></p>
Adresas: Palangos sav., Palanga, S. Neries g. 37, 37A, 39
Architektūros tipas: Profesionalus
Architektai: Edgaras Neniškis, Rūsna Vainekytė, Arūnas Liola, Rolandas Liola
Metai: 2005
Laikotarpis: Šiuolaikinė
Architektūros šakos: Architektūra, Statinių kompleksas, Gyvenamieji, Daugiabutis
Medžiagos: Gelžbetonis, Kitos medžiagos
Nuotraukos: 10
Susiję objektai
Druskininkų fizioterapijos gydyklų rekonstrukcija į vandens pramogų parką
Druskininkų fizioterapijos gydyklų rekonstrukcija į vandens pramogų parką
2004 - 2006
Kėdainių krematoriumas
Kėdainių krematoriumas
2010 - 2012
Bankas Kėdainiuose
Bankas Kėdainiuose
2000
Kauno Jėzuitų gimnazijos mokomojo korpuso priestatas
Kauno Jėzuitų gimnazijos mokomojo korpuso priestatas
2007 - 2012
„Swedbank“ centrinė būstinė
„Swedbank“ centrinė būstinė
2005 - 2009
Valstybinės mokesčių inspekcijos skyriaus pastatas Druskininkuose
Valstybinės mokesčių inspekcijos skyriaus pastatas Druskininkuose
2004 - 2005
„Akropolio“ prekybos ir pramogų centras Kaune
„Akropolio“ prekybos ir pramogų centras Kaune
2005 - 2007
LNK televizijos studijų pastatas
LNK televizijos studijų pastatas
2002 - 2004
VU bibliotekos pastatas
VU bibliotekos pastatas
2011 - 2013
Biurų pastatas „Victoria“
Biurų pastatas „Victoria“
2003 - 2005
Daugiabutis namas „Vila Domino“
Daugiabutis namas „Vila Domino“
2010 - 2013
Viešbučio "Santaka" priestatas
Viešbučio "Santaka" priestatas
2007 - 2007
Universali sporto salė Palangoje
Universali sporto salė Palangoje
2012 - 2014
18 butų poilsiavietė
18 butų poilsiavietė
2001 - 2001
Daugiabučiai gyvenamieji namai Palangoje
Daugiabučiai gyvenamieji namai Palangoje
2002 - 2002
Viešbutis „Palanga SPA“
Viešbutis „Palanga SPA“
2002 - 2003
„Palanga SPA Luxury“ SPA ir balneoterapijos kompleksas
„Palanga SPA Luxury“ SPA ir balneoterapijos kompleksas
2011 - 2013
Daugiafunkcinis kompleksas Palangoje
Daugiafunkcinis kompleksas Palangoje
2005
Svečių namai „Smilčių vilos“
Svečių namai „Smilčių vilos“
2006 - 2009
Daugiafunkcis kompleksas Birštone
Daugiafunkcis kompleksas Birštone
2009 - 2013
Birštono viešoji biblioteka
Birštono viešoji biblioteka
2006
Palangos teritorinė darbo birža
Palangos teritorinė darbo birža
2008 - 2009
1 22

XXI amžiuje Palangoje atsirado didelis naujų europinius standartus atitinkančių viešbučių, butų ir nuomojamų apartamentų poreikis. Naudojantis tuo, kad miesto centrinė dalis iki tol buvo užstatyta ganėtinai ekstensyviai, vis daugiau projektuota netoliese pagrindinės, didžiausius poilsiautojų srautus pritraukiančios, J. Basanavičiaus gatvės. Vienas ryškiausių tokios urbanistinės plėtros pavyzdžių – „Arches“ architektų parengta ir įgyvendinta „Vasaros“ restorano rekonstrukcija ir naujo komplekso suformavimas aplink jį.


Legendinis restoranas „Vasara“ (1964, arch. Aleksandras Eigirdas) dėl išskirtinio cilindrinės konfigūracijos tūrio bei unikalios skliautinės konstrukcijos buvo tapęs ikoniniu socialistinio modernizmo pavyzdžiu Lietuvoje. Kaip teigia architektai, kuriant naują kompleksą, buvo svarbu išsaugoti būtent šiuos esamo pastato kokybinius parametrus bei urbanistiškai pabrėžti esamą restoraną kaip naujo komplekso centrą[1].


Vis dėlto rekonstrukciją reikėtų vertinti kritiškai. Jei plėtra miestų centrinėse dalyse, anot daugelio urbanistų, yra neišvengiama, siekiant užtikrinti darnią socialinę ir ekonominę raidą, tai šio pastato atnaujinimas kelia abejonių. Į akis krenta, kad išlaikant cilindrinį tūrį buvo pamiršta apie kitą itin svarbią kokybinę kategoriją – fasado skaidrumą. Permatomas stiklo fasadas ir atsiverianti skliautinė kompozicija (ypač aiškiai matoma vakare) buvo ryškus architektūrinis Palangos kurorto ženklas. Panašiai kaip Operos ir baleto teatro rūmuose Vilniuje, modernizmo architektūros kompozicijos principai čia kūrė vienovę tarp eksterjero ir interjero. Po rekonstrukcijos pastato fasadas buvo padengtas tamsintu stiklu ir šios vertingos kompozicinės minties neliko.


Naujieji komplekso korpusai gana paprasti: susideda iš keturių panašios stilistikos korpusų, apjungtų vienaaukščiu praėjimu. Anot architektų, išlenkti stikliniai fasadai persidengiantys su aklinomis šoninių sienų plokštumomis, visai kaip ir naujasis sporto kompleksas Palangoje, ar senoji skaitykla, simbolizuoja jūros bangas. Galima pastebėti, jog simbolika ir pagarba architektūriniam bei istoriniam kontekstui dažnai būdinga „Arches“ grupės kūryboje. Taip autoriams bent iš dalies pavyko pasiekti, kad istorinis „Vasaros“ restorano pastatas liktų komplekso dominante. Kita vertus, lyginant su kitais architektų darbais, „Vasaros“ restorano kompleksas atrodo kiek nuobodokas ir indiferentiškas šiuolaikinės Lietuvos architektūros kontekste.


Kastytis Rudokas


 



[1] Vasara. Prieiga per internetą: http://www.arches.lt/portfolio/vasara/


Kompleksas nuo J. Basanavičiaus g. 2014 m., P. T. Laurinaičio nuotr.
Kompleksas nuo J. Basanavičiaus g. 2014 m., P. T. Laurinaičio nuotr.
Rekonstruotas restoranas "Vasara". 2014 m., P. T. Laurinaičio nuotr.
Rekonstruotas restoranas "Vasara". 2014 m., P. T. Laurinaičio nuotr.
Restorano fasadas. 2014 m., P. T. Laurinaičio nuotr.
Restorano fasadas. 2014 m., P. T. Laurinaičio nuotr.
Nauji korpusai nuo Ražės krantinės. 2014 m., P. T. Laurinaičio nuotr.
Nauji korpusai nuo Ražės krantinės. 2014 m., P. T. Laurinaičio nuotr.
Naujojo komplekso fasadas. 2014 m., P. T. Laurinaičio nuotr.
Naujojo komplekso fasadas. 2014 m., P. T. Laurinaičio nuotr.
Fragmentas. Vaizdas nuo Ražės. 2014 m., P. T. Laurinaičio nuotr.
Fragmentas. Vaizdas nuo Ražės. 2014 m., P. T. Laurinaičio nuotr.
Galiniai fasadai. Perspektyva nuo Neries g. 2014 m., P. T. Laurinaičio nuotr.
Galiniai fasadai. Perspektyva nuo Neries g. 2014 m., P. T. Laurinaičio nuotr.
Restoranas "Vasara" sovietmečiu. 1972 m., nuotr. aut. nežinomas, KTU ASI archyvas.jpg
Restoranas "Vasara" sovietmečiu. 1972 m., nuotr. aut. nežinomas, KTU ASI archyvas.jpg
Interjeras sovietmečiu. Iš knygos: L. Šepetys, "Daiktų grožis", Vilnius: Mintis, 1965
Interjeras sovietmečiu. Iš knygos: L. Šepetys, "Daiktų grožis", Vilnius: Mintis, 1965
Interjeras sovietmečiu. Iš knygos: L. Šepetys, "Daiktų grožis", Vilnius: Mintis, 1965
Interjeras sovietmečiu. Iš knygos: L. Šepetys, "Daiktų grožis", Vilnius: Mintis, 1965